Promenader och promenader och promenader

Stina i barnvagnen en regnig kväll i början på september

Nu har det gått 18 dagar sedan Lill-Stina kom till världen (med kejsarsnitt), och vi börjar så sakta hitta vardagsrutiner för mat, sömn och motion här hemma. Jag visste förresten nästan ingenting om kejsarsnitt innan då jag var så väldigt inställd på att föda vaginalt, och inte fick en med sig så mycket kunskap från BB heller om en ska vara ärlig. Eller så hade jag så mycket fokus på Stina att jag missade det?! Men en sak snappade jag upp i varje fall och det hade jag med mig från tidigare operationer som jag gjort också, att rådet är att en ska röra på sig så snart som möjligt. Dagliga promenader, givetvis i en takt och längd som känns bra, rekommenderas för att hålla igång blodcirkulationen och därigenom minska risken för blodproppar samt påskynda läkningen. Det är förstås ett råd jag hyllar och följer slaviskt – jag som verkligen förespråkar motion som medicin för det mesta!

När Stina var 3 dagar gammal var vi ute på vår första barnvagnspromenad (10 minuter) och sedan har vi fortsatt med dem i stort sett varje dag och ökat på längden lite allteftersom. Ibland blir det två vändor ifall pappan vill med ut en sväng han också. Stina trivs sisådär i vagn än så länge, idag var faktiskt första gången hon sov nöjt igenom hela rundan, så ibland har vi henne i bärselen istället och särskilt om vi går ut två gånger. Stina älskar bärselen!

Jag längtar så mycket efter att få smyga igång med träning igen här längre fram i höst. Jag har inte på något sätt bråttom och jag njuter av att känna hur motivationen byggs upp inom mig så mycket att det bubblar. Nu håller jag tummarna för att snittet fortsätter läka fint och tills dess promenerar jag glatt vidare tillsammans med Stina. Jag älskar att vara utomhus på hösten och tänker njuta tillfullo av varenda barnvagnspromenad, hur kort eller lång den än är.

Livet som föräldraledig

Jahapp, idag är det alltså två veckor sedan vi kom hem från BB med Stina och livet som föräldraledig började. Vi har förvisso haft något inbokat nästan varje dag sedan dess, men den största delen av tiden skrotar jag ändå runt hemma i mina nu lite förstora och ganska sunkiga preggoträningskläder – inget vidare fancy och glamoröst precis. Kläder generellt känns okul för det är trixigt att klä på kejsarsnittmagen. De flesta byxor jag äger går bort pga att de skaver mot såret, så möjligheterna att klä sig kul är inte jättestora.

Men så idag när vi skulle till BVC för att väga och mäta Stina lyckades jag. Ett spontant shoppingfynd från igår visade sig sitta klockrent. Jag ryckte åt mig ett par lösa byxor med resår i midjan på Kappahl, utan att prova dem, när jag skulle köpa kläder till Stina. Faktum är att jag kände mig så fin i dem idag att jag efter 30 minuter hos barnsköterskan och sedan apoteket inte ville åka hem utan frivilligt körde till återvinningen för att sopsortera, vilket typ aldrig har hänt. Jag drar mig alltid för det och har kört runt med bagaget fyllt med plast och papper i flera veckor nu. Allt för att få ha på mig vanliga kläder och vistas bland folk en liten stund till. Livet som föräldraledig alltså… 😂

Mekkvällen med She Rides på Velo

I onsdags fixade vi She Rides-ambassadörer en efterlängtad mekkväll tillsammans med cykelbutiken Velo Rapide i Östersund. Erika hade roddat det hela tillsammans med John och Anders i butiken, Helena anslöt som kakansvarig och jag, Stina och Lars bidrog med frukt för ett halvt kompani. För ja, kvällen blev populär! Hela 70 personer anmälde intresse när vi kollade av hur många som gillade idén för några veckor sedan, och när det väl blev dags hade drygt 40 anmält sig och var på plats. Det var betydligt fler än vi hade trott och därför blev det mer teori än praktik, men Velo lovar fler tillfällen så det kommer ges möjlighet att öva mera på plats framöver. Vi fick hålla till i det stora parkeringsgaraget under butiken, där John gick igenom lite basic grejor som är bra att kunna, såsom att smörja kedjan, fixa en punktering och justera växlar.

Efter drygt en timme tog vi paus för fika och lite shopping och mingel uppe i butiken. Det var trångt men hjärtlig stämning.

När vi närmade oss slutet vaknade Stina, som sovit större delen av tiden i bärselen, så då smet vi hemåt med en hungrig bäbis i bilen.

Min fredag!

Hörrni, det är visst fredag idag! För min del blandas dagarna ihop och jag är glad över att min klocka hjälper mig hålla koll på fler saker än bara tiden, annars skulle jag konstant gå runt snurrig utan att veta vilken veckodag det är.

Hur har din dag varit? Längtar du efter helg? Här kommer ett axplock från min dag som föräldraledig med Stina 12 dagar gammal!

Jag har:

  • Ammat hungrig bäsi. Hon kom ut liten men herrejösses vilken aptit hon har, och ja, hon växer så det knakar!
  • Gått på en halvtimmespromenad med Stina i barnvagn och upptäckt att jag inte längre är långsammast på byn – hurra! I flera månader har jag (pga foglossning) blivit omkörd av rullatormaffian på mina promenader, men idag höll jag samma tempo som vanligt fölk som var ute och gick.
  • Lagat och ätit en ostomelett till lunch. Glömde den i stekpannan så den blev lite väl hård och inte alls så krämig som jag hade velat ha den.
  • Bytt X antal bajsblöjor. Min unge är en riktig skitunge, bokstavligt talat. Hon föddes insmetad i bajs (I will tell you all about it later) och det där bajsandet har fortsatt.
  • Druckit kaffe och läst lite i den här boken som jag fått i present av min lillasyster Emma med sambo.

Höstlistan 2018

Jag längtar massor efter att få jogga i frisk och klar höstluft och sedan få sitta ute på bron och bara filosofera

Åren går men traditioner består! 2014 fick jag höstlistan som en bloggutmaning från Helena och den har sedan fått hänga med höst efter höst efter höst. Jag tror att den egentligen var mer cyklig, men jag modifierade den lite redan från första året och sedan har den hos mig sett likadan ut. Det var meningen att årets upplaga av listan skulle komma ut den 1 september, vilket jag räknar som den officiella brytpunkten för en ny årstid, men den morgonen åkte vi in till BB så jag hade liksom lite annat att pyssla med just då. Men här är den äntligen, min femte lista på temat höst och träning!

Årets höstlista!

1. Känner du dig lycklig och glad nu när hösten är här?
Utan tvekan! Jag älskar höst och ser så mycket fram emot just den här, vår första tillsammans med Lill-Stina!

2. Vad kommer bli ditt mest använda plagg i höst?
Gissningsvis min skaljacka i lila och orange från Haglöfs. Jag tänker att den blir perfekt på alla barnvagnspromenader som jag har föresatt mig att jag ska komma ut på. Den står emot lite regn, kanske inte precis skyfall, men sådant där lite lagom som jag tänker att vi kanske kommer att få en hel del av nu när sommaren var så torr. Jag började promenera redan första dagen efter vi kom hem från BB (rekommenderas efter kejsarsnitt som Stina kom med), men jackan gick inte på förra veckan. Idag hade magen dock gått ihop så pass att jag fick ihop dragkedjan, heja kvinnokroppen!

3. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan – hur såg ditt liv ut?
Tack och lov för bloggarkivet säger jag bara! Utan det hade jag aldrig klarat av att svara på den här frågan för mitt minne tycks vara ungefär som en guldfisks… Jag läser mig till att jag jobbade i Stockholm mycket under förra hösten, i princip varje vecka. Hemma njöt jag av lugnet, mysig höstlöpning och gött familjehäng i föräldrahemmet i Brånan och uppe i Åre.

4. Vad gör du om dagarna egentligen?
I vanliga fall jobbar jag som HR- och kommunikationschef i buss- och resebranschen men just nu är jag föräldraledig. Har inte direkt hunnit etablera rutiner ännu, vi har ju fortfarande pappan hemma också på sina 10 pappadagar, så vi väntar lite med att styra upp livet tills vi är ensamma hemma, Stina och jag.

5. Vad ska du köra på för cykel i höst?
Det har jag ju ännu inte avslöjat, och det tänker jag inte göra nu heller, men för att göra en lång historia kort så sålde jag min skogsmaskin (Specialized Rhyme) för lite drygt en månad sedan och väntar nu på något nytt till stallet. Har en rejsig Specialized Era också så om nytillskottet dröjer så står jag absolut inte utan hoj, utan när kroppen känns redo för att börja trampa lite igen så kan jag ta fincykeln.

6. Vad lyssnar du på för musik just nu?
Vad än min sambo dragit igång. Jag vill helst ha tyst och lugnt runtomkring mig när jag är hemma, särskilt om jag har haft stressigt och mycket på jobbet, medan han trivs bra med hög musik. Där får vi kompromissa och oftast väljer han något lite mer stillsamt när jag är i närheten, eller så har han på sig lurar, förutom när han tränar för då kan hela huset dunka. Tack och lov är det ju inte så långa stunder.

7. Tänker du resa någonstans i höst?
Ja, det vill jag gärna göra. I vanliga fall reser jag så mycket i jobbet att jag på den lediga tiden värdesätter att få vara hemma och ta det lugnt. Nu är situationen lite omvänd och jag hoppas att det ska fungera med både lite kortare och längre resor. Exempelvis vill jag gärna behålla traditionen med en Åre-weekend nu i slutet på september då det är höstmarknaden. Jag vet inte riktigt hur många år vi har varit iväg på den nu med familjen. Sedan tänker jag mig några helger hos mamma med höstiga utflykter, kanske en helg i Stockholm och om allt går riktigt bra så varför inte en vecka utomlands också i november när medelhavsklimatet är ungefär som svensk sommar, det vill säga ganska svalt och behagligt.

8. Tre senaste loppen/tävlingarna?
Shit pommes frites, jag har ju inte tävlat något i år! Eller jo, jag skidade ju ”Åk en mil vinn en bil” på långfredagen, men att mysåka det tillsammans med familjen det räknar jag kanske inte riktigt som tävling. Något annat lopp än det kan jag inte komma ihåg. Som publik har jag nyligen varit på Blodomloppet och Mudrace.

9. Vad är bäst med sommaren?

Det är massor som är bra med sommaren, men om jag måste välja så är det nog ändå ljuset. Att dagarna är långa, energin är på topp och det känns som om en hinner med så mycket mer på dygnets 24 timmar än på vintern.

10. Vad är sämst med sommaren?
Tråkig fråga. Varför leta efter saker att klaga på liksom? Pass på den!

11. Senast köpta cykelpryl!
Det måste vara vår multisportvagn, en Thule Chariot Sport 1. Vi har alla tillbehören så vi kan använda den som cykelvagn, för löpning, längdskidåkning och promenader. Nu kommer det nog att dröja ett tag innan vi tar premiärturen efter cykel, men det är något jag ser väldigt mycket fram emot.

12. Ditt bästa träningstips inför hösten?
Hösten är för de allra flesta helt perfekt för kravlös och lugn träning, särskilt för de som tävlat under sommaren. Försök vara ute i naturen så mycket som möjligt, den är så vacker nu och du behöver allt dagsljus du kan få. Själv tänker jag mig att jag ska promenera mycket och så småningom också börja cykla korta turer i skogen eller ge mig ut och gågga igång löparbenen lite smått.

13. Hur ser du på framtiden?
Det finns bara en väg och den går framåt! Jag lever livet här och nu med stor framruta och liten backspegel.

Nyfiken på hur jag tyckte och tänkte förr? I så fall hittar du mina gamla höstlistor här! Jag vill förresten gärna höra hur du tänker, blogga gärna din lista och länka i en kommentar här så att jag kan få ta del av den.

Nu är jag (Lill-Stina) äntligen här!

Hej alla mammas bloggläsare!

Jag tänkte bara berätta att i söndags kom jag äntligen till världen, 11 dagar efter beräknad ankomst. Jag heter Stina, vägde 2970 gram och var 48 cm lång när jag föddes. Jag är för det mesta snäll och lättsam men har nog ärvt både lite humör och röstresurser från mamma.

Vi får höras mer en annan dag för nu är jag hungrig, hejdå så länge!

// Lill-Stina 👼🏼

Mekkväll på Velo!

Mer än 70 personer i vår facebook-grupp She Rides Östersund/Åre har önskat en ”mekkurs” för nybörjare och självklart fixar vi det. Tillsammans med cykelbutiken Velo Rapide ordnar vi ambassadörer en kväll där John lär oss lite basic kunskaper som vi behöver för att fixa själva med våra hojar. Vi bjuder på något gott att dricka med tilltugg under kvällen och Velo fixar med fina erbjudanden – missa inte detta!

Onsdagen den 12 september klockan 18:00 i butiken på Färjemansgatan 15 alltså. Observera att du måste anmäla dig till eventet, och det gör du som vanligt genom vår facebook-grupp som du hittar här.

Varmt välkomna hälsar She Rides ambassadörer Erika, Helena och Sara tillsammans med Velo!

JÄTTEGRAVID

Jahapp, här har det alltså fortfarande inte kommit ut någon bäbis trots att jag nu har gått 9 dagar över vår tredje och sista beräknade förlossningsdag. Jag är alltså i graviditetsvecka 42, lika bra att göra det här med att vänta barn riktigt ordentligt så att en vet hur det känns liksom… Om ett par timmar ska jag på vår sista rutinkontroll också som idag blev flyttad till en annan hälsocentral. En sjuksköterska ringde i morse och meddelande att min barnmorska blivit sjuk men att de, eftersom jag är JÄTTEGRAVID (hon betonade verkligen ordet när hon sa det), har klämt in mig på lunchen hos en annan barnmorska på en annan hälsocentral. Hon kommer då att skriva en remiss för planerad igångsättning, preliminärt till i nästa vecka, förutsett att alla värden ser fortsatt bra ut idag alltså.

Så, fredag idag alltså och det ser ut att bli finväder. Bara fyra plusgrader på termometern när jag vaknade i morse men jag tror att det kommer att värma på framöver dagen och helgens prognos ser riktigt bra ut. Vad har du för helgplaner?

Våga starta i ett motionslopp!

När jag var 8-9 år ungefär så började min pappa springa. I början, när han hade väldigt dålig kondition och bara orkade jogga korta snuttar och varva med gång, så brukade jag följa med honom. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var så roligt, mest för att jag orkade springa längre än honom förstås. Sedan blev han allt bättre men han fortsatte springa med mig ibland och framförallt fick han mig och hela vår familj att se motionslopp som något alla kan delta i och som en naturlig del av våra somrar. Pappa var företagare så några långa semestrar var det aldrig tal om. I stället packade vi in oss i husvagnen och åkte iväg på olika lopp, främst stafetter, och jag har fått vara med i lagen ända sedan första starten i Vigge när jag var 8 eller 9 år. Jag fick startsträckan på 2,8 kilometer och inte orkade jag springa hela vägen inte, men det gjorde liksom inget. Alla kan och får vara med i motionslopp och alla i vår familj har varit det oavsett om vi har tränat innan eller inte. Som sagt, det är helt okej att promenera på loppen vilket kanske gemene person inte vet?!

I måndags kväll gick ”Blodomloppet” av stapeln här i Östersund, med start och mål i Badhusparken. Loppet har arrangerats runt om i Sverige under många år, men här var det tredje gången. Jag har inte själv kunnat vara med då det tyvärr har krockat med mina jobbresor både förra och förrförra året men i år var jag på plats för att heja på min mamma och min sambo. Lars valde att ställa upp på 10 kilometer medan mamma avverkade femman (hon ska ju förövrigt vara med på Tjejmilen i Stockholm också nu till helgen). Lars sprang medan mamma valde promenaden tillsammans med en kollega. Syftet med Blodomloppet är att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen och främja en hälsosam livsstil, och deltagarna kan välja att gå, jogga eller springa 5 alternativt 10 kilometer. I år arrangeras loppet på 17 orter från maj till och med september och Västerås, Karlstad, Halmstad och Visby är de lopp som återstår.

Starten har gått! Lars med nummer 498 ger sig iväg

Motionsloppen har egentligen bara en viktig regel (förutom sådana självklarheter som att en inte får fuska) som kan vara bra att känna till, och det är att långsammare gångare/löpare håller höger och att de snabbare släpps fram på vänster sida. På så sätt flyter loppet på bra trots att nivån på deltagarna diffar ordentligt, vilket ju är charmen med motionslopp. Här blandas eliten med helt vanliga soffpotatisar som inte motionerar alls, som lockats ut av arbetskamrater eller kompisgäng. Alla deltar på sin nivå efter bästa förmåga. Ofta får man ha med sig barnvagn, hund och gåstavar, men det kan skilja mellan olika arrangörer så kolla upp vad som gäller innan du anmäler dig om du har tänkt ha med någon form av utrustning. I större lopp ingår ofta en tävlingströja i anmälningsavgiften eller så kan du köpa till den. Blodomloppet är ett exempel på sådan tävling där alla deltagare, även de som efteranmälde sig på startplatsen strax innan loppet, fick en röd tröja.

Lars får en välförtjänt fotmassage efter loppet

På lite större motionslopp som Blodomloppet, Vårruset och Tjejmilen så arrangeras ofta en hel del aktiviteter i anslutning till start- och målområdet, vilket gör att du som springer och din familj eller eventuell hejarklack har att göra. Ofta erbjuds någon form av massage för löparna, ibland gratis och ibland till ett förmånligt pris, och andra exempel kan vara fikaförsäljning, hoppborg för barnen, små tävlingar eller lotterier, försäljning av träningskläder och prylar. Och om det är något jag verkligen vill uppmuntra till så är det att göra motionsloppen till en familjegrej. Visst kan man sticka iväg och vara barnfri en kväll eller helg, det kan såklart vara skönt för småbarnsföräldrar, men att visa barnen att motion är något roligt som passar alla oavsett kön, hudfärg, kroppsform och kondition tror jag på lång sikt är bra för barnen och det ser man inte när man tittar på sport på TV på samma sätt. De behöver kanske inte hänga med varje gång och såklart funkar det inte alltid rent logistiskt, men de tycker ofta att det är kul att heja på mamma eller pappa, och för den som springer är det fantastiskt att ha med sig sin egen hejarklack.

Som jag hoppas nu har gått fram så behöver man alltså inte träna inför ett motionslopp, utan klarar man att promenera distansen så går det finfint att bara anmäla sig och vara med. Men, ett lopp kan ju också fungera som den där moroten som behövs just för att komma igång och motionera regelbundet. Att slå till och anmäla sig i god tid och sedan lite försiktigt komma igång och kanske lufsa någon gång i veckan. Det var precis så det började för mig, när jag som 29-åring ”startade om” efter några år i soffan och anmälde mig till Göteborgsvarvet. Efter det har jag inte slutat motionera utan det har blivit till en rutin, en naturlig del av min vardag som precis som tandborstning inte alltid är speciellt kul men som jag gör ändå för att jag vet att det är bra för mig.

Våga anmäla dig till ett motionslopp du också!