Veckans utmaning

Som många av er vet så tränar jag väldigt sällan mage. Eftersom jag har en trasig rygg (delvis lagad) så vet jag mycket väl att jag borde, då en stark mage/rygg-korsett (core) hjälper mej att klara av vardagen bättre. Jag får mindre ont och orkar mer innan jag känner av det. Nu tränas ju det här partiet även vid annan styrketräning eftersom att lyfta tungt kräver en viss stabilitet i kroppen, så jag är inte supersvag, men ändå. Jag kan bli bättre på det här!

Varför gör jag det ändå inte då? Jo, jag känner mej lite fånig på nåt vis. Som om jag vore 14 år och tror att jag kommer att få magrutor om jag gör 100 situps om dagen, oavsett vad jag äter eller om jag gör nån annan träning. Gud så dumt. Inte att vara 14 eller tro det utan att jag känner så och att det skulle va nåt fel med det. Jaja. Det var anledning nr 1. Nu till nr 2. Jag är lat. Lat? tänker kanske ni nu. Hur kan jag vara lat? Jo, om jag har bestämt mej för att göra en viss grej så fuskar jag ofta lite lite. Så om har jag tänkt avsluta passet med nån magövning så latar jag ur och går hem i stället.

Nu tänkte jag göra ett litet ryck den här veckan och ni får gärna hänga på! Vi kör måndag till fredag, en övning per dag. Tanken är att jag ska göra ”dagens övning” hemma. Oavsett om jag tränat nåt annat på gymmet eller inte. Det ska inte ta lång tid och kan göras morgon, middag eller kväll, MEN det ska göras. Den bästa träningen är ju som bekant den som blir av!

Måndag: Situps (raka), t.ex. 3 x 20 st
Tisdag: Ryggresningar (raka), t.ex. 3 x 20 st
Onsdag: Plankan, t.ex. 3 x 1 minut (orkar man så länge???)
Torsdag: Ryggresningar (sneda, varannan sida), t.ex. 3 x 20 st
Fredag: Situps (sneda, varannan sida), t.ex. 3 x 20 st

Hänger ni på? Jag lägger in en påminnelse om dagens övning under veckan.

(Visited 14 times, 1 visits today)

Driven optimist som älskar att jobba, cykla, springa, åka längdskidor och hänga i gäng med familjen!

4 Comments

  1. Ja, man gör ju så många man vill. Jag är inte säker på att jag klarar det där antalet heller eftersom jag så sällan gör dom där övningarna, men det lär ju visa sej 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.