Läsarfråga

Maria skriver: Jag behöver bygga lite armar och axlar. Kanske du kan blogga lite om dina favoritövningar för de kroppsdelarna. Tips och inspiration är alltid kul och sporrande.

Nämen va kul, för axlar och armar är precis vad jag också fokuserar på just nu! Jag är verkligen ingen expert men självklart kan jag skriva lite om hur jag tänker kring min egen träning av de här kroppsdelarna nu:

Förutom att bara bygga massa vill jag bli både starkare och uthålligare i mina muskler också. Just armarna får jag nämligen ofta mjölksyra i när jag springer backe. Lite knepigt kanske men så är det. Nån skidåkning har det ju heller inte blivit än så länge, men jag har i varje fall börjat förbereda mig för det i gymmet.

Jag blandar därför riktigt tunga övningar med uthållighetsstyrka. Ibland i ett och samma pass och i bland delar jag på det så att jag kör ett pass i veckan med tunga vikter och få repetitioner och ett annat pass där jag kör lättare vikter men fler upprepningar.

Jag har även lagt in gymkondis de senaste veckorna före mina rena styrkepass och de dagar jag fokuserar på överkroppen består kondisen med fördel av 10 minuter roddmaskin och 10 minuter stakmaskin för uthålligheten i musklerna.

Jag försöker variera övningar där jag kör med fria vikter, typ skivstång och hantlar, med övningar i maskin. Jag brukar börja köra fritt och när jag börjar bli trött och behöver hjälp med stabiliteten så går jag över till maskinerna.

Dropset är en klar favorit för att trötta ut mig maximalt. På bicepscurl med hantel kan jag t.ex. börja med 10 kilo och så många upprepningar jag orkar för att sen direkt gå ner till 6 eller 7 kilo och fortsätta ännu en gång tills jag inte orkar fler. Samma sak med hantellyft åt sidan (för axlarna), men då med något lättare vikter (är lite svagare på dem).

Sist jag körde axlar så provade jag även ett lite annat upplägg som jag faktiskt inte testat förut. Jag körde triset; 3 axelövningar på rad i stort sett utan vila mellan. Jag körde de tre övningarna i tre varv. Kort vila mellan varje varv.

– Axelpress med skivstång (så många jag orkade)
– Axellyft åt sidan med hantel
– Axeldrag med skivstång

Tidigare i höstas körde jag en del axlar/bröst i samma pass, det upplägget finns här!

Det var lite kort om mina tankar kring träning för axlar och armar, men jag kan lägga ut ett passupplägg sen också vid tillfälle!

(Visited 3 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *