Styrketräning för löpare; träningsplanering inför marathon

När jag nu går in i en sista fyraveckorsperiod inför maran (innan två veckors formtoppning) så kommer jag att ändra mitt fokus på styrketräningen också och mina tankar kring det kommer här:

Under ett maratonlopp så är det främst uthållighet som krävs och en stark kropp som håller ihop under lång tid. Som jag skrev igår så kände jag förra året av att styrkan i bålen inte riktigt fanns där hela vägen, så det kommer jag som sagt fokusera lite extra på nu under de här veckorna. Jag kommer främst att köra olika plankor och mountain climbers för jag upplever att jag får en bra kontakt med muskulaturen i de övningarna.

För ett maraton behöver man alltså inte vara särskilt explosiv och ha en hög maxstyrka vilket gör att jag till viss del redan har ändrat mitt upplägg på styrkepassen, och det kommer jag hålla fast vid till loppet är genomfört. Det innebär att jag har sänkt vikterna något och fokuserar på fler repetitioner och kortare vila mellan seten. Jag har nästan helt uteslutit maskinträning till förmån för kettlebells, hantlar, skivstång, trx och den egna kroppsvikten. På så sätt får jag ännu mer ”gratis” bålträning.

Jag gillar egentligen att lyfta tungt och känna mig stark, men jag försöker tänka lite klokt också. Oavsett om jag slår mitt tidsmål eller inte i år så har jag även ett annat mål. Nämligen att ta mig igenom loppet med mindre smärta än förra gången. Att försöka träna smartare, våga vila och verkligen fokusera på det jag tror kroppen behöver under loppet så ska jag försöka nå det. Vad säger ni, tycker ni att det här låter vettigt?

(Visited 19 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *