Träningsvärk

Oh la laa vilken öm rumpa jag har idag! Hmmm, det där öppnar ju upp för missförstånd kanske så det är väl bäst att poängtera att jag menar muskulärt. Jag var på gymmet igår igen och körde lite annorlunda än förra veckan – vilket känns. Till min stora glädje.

Benpress i maskin, inget jag brukar köra, men igår fick det bli fyra set. Många reps, förhållandevis lätt vikt (50-70 kilo).

Det har på senaste tiden blivit en vana för mig att inleda mina styrkepass med kettlebells, vilket jag även gjorde igår. De övningarna har ju ofta snajsiga namn, men de kan jag inte…. Jag ser inledningen liksom lite som en lång uppvärmning kan man säga. Jag kör 10 reps av varje övning i 3 set. Mycket kort vila mellan varje set. Ibland varvar jag två övningar direkt efter varandra, såkallade superset. Typ såhär:
Kettlebells Swing
Marklyft / Axeldrag
Sumosquat / Axellyft framåt
Utfall / Rodd (en vikt i varje hand)
Det är grymt att ha gott om tid på gymmet. Det öppnar upp för allt möjligt skoj! Efter mina kettlar så hämtade jag en tiokilos skivstång (relativt lätt alltså, den lättaste på mitt gym) och körde massor av kombinationsövningar för hela kroppen kombinerat med rena bicepscurl och axelpressar. Kombinationen innehöll marklyft, rodd, bicepscurl och axelpress så ben, rygg, armar och axlar fick jobba på bra. Här handlar det mer om muskeluthållighet än ren styrka. Kul som omväxling, inget jag brukar göra.
Sen tröttnade jag på att lyfta lätt och förflyttade mig till maskinerna. Skönt med lite assistans när man börjar bli trött. Där körde jag några olika och la på rejält med vikt på vissa. Då blev det väldigt få repetitioner. Lättare vikter på andra. Bra avslutning! Kul pass!
(Visited 16 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *