Sommarens mest frekventa efterrätt hos oss – smulpaj (lowcarb/LCHF)

Igår kväll bakade jag en blåbärspaj och så körde vi ner till svärföräldrarna och bjöd dem (plus Lars morfar) på kvällsfika. I gengäld fick vi med oss sidådär fyra-fem kilo nyplockade hallon hem. Bra deal.

Smulpaj med varierande bär har varit den efterrätt vi ätit allra mest i sommar. Vi gick ut hårt med rabarber/hallon men har nu ätit med blåbär ett par gånger. Lika gott alltihop. Själva smuldegen gör jag på en höft, på de mjölsorter jag har hemma eller som jag vet fungerar med smaklökarna på den som ska äta. Mamma är allergisk mot nötter och mandlar, därför bjuds hon på soyamjöl och kokosnötsmjöl. Elin gillar inte kokossmaken så ska hon äta väljer jag oftast mandelmjöl… 
Mjöler jag testat och som jag tycker fungerar för ett lägre kolhydratsintag är;
– Hasselnötsmjöl
– Mandelmjöl
– Soyamjöl (använder nästan bara om mamma ska äta, jag föredrar nötmjöl)
– Kokosnötsmjöl
Om man vill att smulpajen ska ha mera tuggmotstånd, typ som av havregryn, så går det alldeles utmärkt att använda lite fibrex. Ca 0,5-1 dl kan vara lagom.
Eftersom ovanstående mjölsorter har en högre fetthalt än torrt vetemjöl så rekommenderar jag att man använder något som suger upp fukten lite, annars blir pajen lätt blöt. Jag blandar i ungefär 0,5 dl Pofiber. 
Ett ungefärligt recept kan vara;
75 gram smör
1,5 msk ICA strö (sötningsmedel)
0,5 dl Pofiber
Ca 3,5 dl av ovanstående mjölsorter (blanda gärna)
Mängden mjöl som behövs varierar lite beroende på vilken sort man väljer. Du får helt enkelt försöka känna efter hur degen blir. Den ska ju vara smulig. Är den inte det så tillsätt lite mera mjöl. Är det för torr så tillsätt mera smör… Ja, du förstår säkert 🙂
Smörj en pajform och häll ner valfria bär. Täck bären med smuldegen och grädda i ugnen i ca 30 minuter på 225 grader. Observera att degen lätt blir bränd så du bör täcka över pajen med folie efter ca 10 minuter då den fått fin färg. 
Till pajen serverar jag helst vaniljgrädde. Den gör jag genom att vispa grädde hårt. Sen rör jag ner vaniljpulver och äggula. Till 3 dl grädde tycker jag att det är lagom med två äggulor och 2 krm vaniljpulver.
Ät och njut!
(Visited 24 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *