Motivation, Kondition och löpekonomi

Under vintern när jag har tränat mindre mängd än på flera år har jag försökt lägga lite mer tid på att läsa om träning och fördjupa mig mer specifikt inom löpning. Jag har en bakgrund inom gruppträning och höll inomhusklasser i cykel, pump, step och yoga för 10-15 år sedan, och har därför en hel del utbildning i träningslära, anatomi, fysiologi och näringslära. Men det är kunskaper som till viss del gått i glömska, och sen har vetenskapen gått framåt. Den här vintern har därför varit berikande för mig på flera plan. Jag är nyfiken av mig och ständigt kunskapstörstande.

När det gäller min kunskapsbas för löpning specifikt så har jag egentligen byggt min träning tidigare utifrån mer generell träningslära. Jag har tänkt byggstenar som uthållighet, styrka och snabbhet, och försökt variera min träning mer eller mindre utifrån dessa beroende på vilket mål jag har tränat för. I vinter har jag fått nya byggstenar. Nu tänker jag också på saker som teknik, löpekonomi, rörlighet och stabilitet. Jag har förändrat några små detaljer här och där, och det känns som om jag börjar få en bättre balans i kroppen. Framförallt ökar min motivation, och jag ser en vinst i andra saker än att bara titta på klockan. Jag har en annan känsla i löpningen nu, och det blir helt klart spännande framöver våren och sommaren om det kommer att visa resultat eller inte.
Har du funderat på din löpekonomi någongång? Alltså om du slösar mer energi än du behöver? Det hade inte jag direkt. Inte mer än att jag trodde att det faktum att jag har ett flackt löpsteg skulle betyda att jag sparade energi. Det jag inte tänkte på var att jag bromsade varje steg och fick dra mig framåt istället för att utnyttja kroppens tryck framåt. Vissa menar att man med ganska små justeringar i löpteknik kan förbättra sin löpekonomi radikalt. Det vill säga att du kan springa snabbare utan att förbruka mer syre. Hur mycket snabbare beror såklart på utgångsläge, men uppemot en minut per kilometer ska inte vara omöjligt för vissa.
Om du inte tror att det är möjligt, eller inte förstår hur jag menar så ut och testa! Börja med att jogga och sätt i hälen framför kroppen. Rulla löpsteget under hela foten. Kan du känna hur du bromsar upp kraften vid varje fotisättning? Testa nu en gång till. Landa i stället på mitten eller främre delen av foten. Försök sätta den i marken under kroppen i stället för framför. Håll höften ”högt” och känn att kraften mer naturligt för dig framåt. Kunde du känna skillnaden?
Motionärer (”joggare”) som jag tränar väl sällan löpteknik, men kan enligt proffsen ha mycket att vinna om man gjorde det. Jag vet inte, men jag är villig att testa. Såklart. Jag menar i golf, tennis osv så tekniktränar man ju, oavsett på vilken nivå man är så är ju tekniken viktig. Inom löpning har man inte riktigt tänkt så. Inte jag i allafall. Men ju mer jag läser, desto mer nyfiken blir jag.
(Visited 9 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *