Allmänt dravel – tankar om ditt och datt

Tänkt att vi är framme i mars, och jag har fortfarande inte formulerat några konkreta mål för min löpning i år. Vid den här tiden de senaste tre åren har jag varit i full gång med mängdträning för Göteborgsvarvet eller Stockholm marathon. Nu mystränar jag utan klocka! Eller ja, det är väl inte helt sant. Det är klart att jag pushar mig på vissa pass, men eftersom jag inte har koll på fart, tid eller distans helt, så känns det mysigt och kravlöst. Sen springer jag ju ofta rundor jag har sprungit förut, så visst har jag på ett ungefär koll på hur långt det blir, men det är ändå inte riktigt samma sak i huvudet när man slipper fokus på hastigheten. Sen testar jag ju av min form en gång i månaden för att se så att det i varje fall går åt rätt håll.

Har jag skrivit om det förresten? Att jag sista veckan i januari och februari har kollat av min status genom att köra 2,5 kilometer löpband på tid? Sist förbättrade jag min tid med 29 sekunder, vilket jag väljer att fokusera på. Att jag är långt ifrån min egen storform kan vi lämna för nu. Det är långt till sommaren som jag brukar säga! Haha. Det är grymt att det går så snabbt att bli bättre såhär i början när man trappar upp träningen. Jag kan nog inte förvänta mig att kapa en halv minut till på de kommande fyra veckorna…

Jag kan verkligen tips nybörjare om att göra en sån här grej, för som sagt det boostar självförtroendet enormt att se den snabba förbättringen. Upplägget är inte svårt alls. Värm upp med en snabb promenad eller jogg, 5-10 minuter. Stanna upp, fixa kläderna så att de sitter bekvämt, stretcha/mjuka upp eventuellt nån minut, och sen springer du en lagom sträcka som du tar tid på. Jag har valt 2,5 kilometer, men ta en kilometer eller fem, om du tycker det känns bra. Sen varvar du ner. Skriv upp tiden. Träna sen så varierat du kan – intervaller, backe och mysdistans. Två till tre gånger i veckan är lagom i början, så att kroppen hinner återhämta sig och läka ihop ordentligt efter varje gång. Fyra veckor senare gör du om ditt test. Spring samma sträcka och se nu att din tid har förbättrats!

Jag tänker att jag ska tuffa på med löpningen i vår ungefär som nu, men att jag ska jobba mig tillbaka upp på lite distans. Jag har som mest sprungit nånstans uppemot 50 minuter i sträck. Det sitter en spärr i huvudet som jag att jag har svårt att motivera mig till att vara ute längre. Det är märkligt, men inte oöverkomligt. Kroppen kan, men huvudet är inte riktigt med ännu.

Nu är det redan är fredag! Det betyder också att det snart är måndag igen, och jag undrar vad coach Ida hittar på till den här gången. Jag skulle gilla backe tror jag. Det är verkligen helt sjukt att jag kan längta efter ett backpass, när jag för ett år sen hatade allt som var kuperat. Men då tuffade jag å andra sidan på i tre timmar i stället – smaken utvecklas tydligen. Nä, nu är det dags att göra sista jobbrycket för denna vecka. Kör hårt!

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *