Löpbandsintervaller – ett tips i sommarvärmen

Löpning har det inte blivit mycket av på semestern hittills, men igår kväll klämde jag in ett pass. Vi har förflyttat oss till Stockholm och checkat in på hotell i ett par nätter. Det öppnar upp för möjligheten att komma undan värmen genom att smyga ner i ett svalt hotellgym, vilket var exakt vad vi gjorde. Jag var trött i huvudet och behövde ett passupplägg som krävde minimalt med tankekraft. Intervaller där vilan är lika lång som arbetet passar därför bra i sådana situationer, särskilt enminutare, så att det enda man behöver hålla koll på är när klockan slår hel minut.

Jag var ganska stel så jag värme upp med tio minuters promenad på bandet och fem minuter jogg. Sedan vred jag upp hastigheten till 4:00min/km (15km/h) vilket är halvsnabbt för mig. Jag har inte sprungit på ett tag och värmen rubbar orken en del så jag fegade lite när det gällde farten. Jag tänkte först att jag skulle springa 10 stycken men kände till min glädje att det faktiskt var både pigga ben och en pigg kropp generellt, så det fick bli 15 stycken.

Passet avslutades med några minuters jogg och promenad, samt tåhävningar och höftlyft.

(Visited 12 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *