Hippt att träna i par #måndagsklubben

Det är riktigt inne nu i höst att träna i par. Under sommaren har vi bland annat sett Lofsan träna TV4-medarbetaren Maria tillsammans med en kompis, och för lite drygt en vecka sedan startade hon och Alla kan träna-Ida upp en ny säsong av Röhnisch Running School. Den här gången är upplägget gjort för att man ska träna med en kompis, en partner, en förälder… eller ja… man ska träna i par helt enkelt!

Parintervaller på bana
Igår körde vi också parträning på Måndagsklubben. Upplägget var enkelt. Efter uppvärmning och några löpskolningsövningar så var det dags för intervallpasset. Vi blev indelade två och två och fick sedan springa åt varsit håll på den 400 meter långa banan. När vi möttes var det ståvila i 30 sekunder, och sedan på´t igen. Vi var ganska jämna i paren så alla fick springa ungefär 200 meter per intervall. 5 gånger 200 meter per set och sedan en något längre gåvila. Totalt körde vi 3 set, det vill säga 15 gånger 200 meter. Vi avslutade sedan banlöpningen med att springa ett varv på led och så skulle siste man (kvinna) sprinta förbi ledet och lägga sig först. Ett riktigt kul pass med dubbla ”tävlingsmoment”. Dels jakten på dem som man springer åt samma håll som, och dels kampen mot sin partner som man ska möta och gärna vill komma längre än. Vi var tre par så i min ”grupp” var vi alltså tre stycken som sprang åt samma håll.

Tips på…

Löpskolningsövningar
– Indianhopp
– Höga knän
– Spark i baken

Löpstyrkeövningar
– Grodhopp
– Utfallssteg
– Tåhävningar

(Visited 14 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *