THE PLAN – äntligen kommer den utlovade utvärderingen!

Som ni har väntat! Jag har ju så stort utlovat att redovisa hur det egentligen gick med THE PLAN. Förra veckan beskrev jag lite mer i detalj hur mitt upplägg såg ut och att målet inte var kopplat till att nå en viss tid i ett lopp (prestationsmål), utan att jag skulle genomföra ett antal träningspass (genomförandemål). Men hur gick det egentligen? Nådde jag målet? Anledningen till att det har dragit ut så på tiden att besvara den frågan är att jag helt enkelt inte har tagit mig tid att räkna. Men nu är det gjort! I helgen satte jag mig ner med almanackan och började pricka av träningspass mellan den 1 augusti och den 5 september, alltså dagen innan Tjejmilen. Såhär blev det:

Totalt antal löpträningspass: 21 st (målet var 16 st så med beröm godkänt)
Distanspass över 10 kilometer: 5 st (målet var 5 st så jag ger mig själv godkänt även på den)
Löpstyrkepass: 10 st (målet var 11 st så jag får G- på den)

Det som var lite intressant för mig att få på papper var hur jag slarvar med löpstyrkan. Det tar inte många minuter att göra men ändå hoppar jag alldeles för ofta över den efter träningspassen. Tittar jag i träningsboken är det alldeles för få noteringar mot hur jag i mitt huvud har fått för mig att jag har gjort. Skärpning! Jag kommer att fortsätta med ungefär samma upplägg den tid som är kvar nu till Hässelbyloppet och då måste jag verkligen ta tag i det här. Att bara springa och strunta i all annan träning, som det tyvärr i mångt och mycket har blivit under augusti och september, är inte lösningen för mig.

Jag trodde också att jag hade fått ihop fler rena distanspass över milen, men så var inte fallet. Min känsla kom förmodligen av att jag smygstartade med ett par pass strax före augusti månad startade, i samband med att jag gjorde upp min plan. Omedvetet räknade jag kanske in dem som genomförda inom ramen för det här, men så var det alltså inte så de fick jag inte tillgodoräkna mig i summeringen, utan jag landade tydligen på exakt 5 pass. Nu gäller det att bita ihop och få till minst 3-4 stycken till innan det är dags för Hässelby.

Glädjeämnet i summeringen står det totala antalet löpträningspass för, där jag med råge uppfyllde målet. Det har gått alldeles över förväntan att dubbla veckodosen och jag har inte alls känt mig särskilt sliten eller haft ont någonstans under den här perioden. Det är stor skillnad i kroppen mot i vintras då jag fick ont av att springa 3 kilometer i sträck och helt enkelt varken orkade, ville eller kunde springa mer än ett par gånger i veckan. Det känns så bra att jag tog det här året till att bygga upp mig från grunden och satsa på mitt löpsteg. Jag har en lång väg kvar men den extrema paddlingen och därmed snedvridning/snedbelastning på högerbenet är näst intill borta, och det känns så bra. Nu gäller det att fortsätta på den här vägen för en ännu starkare och snabbare Sara!

(Visited 12 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *