Boka en träningsdejt – ett hösttips!

Det är så fantastiskt det här med med kropp och knopp. Har ni tänkt på att så länge man gör som man är van, så är det inte särskilt jobbigt? Hur menar jag nu, tänker du kanske. Jo, såhär. Att om man är van vid att varje morgon kliva upp klockan 6, då är det helt okej, men efter fyra veckors semester och sovmorgnar, då är det helt plötsligt supertungt att komma upp klockan 6 igen. Samma sak med träning. När man väl har kommit igång med sin träning och fått in en rutin, exempelvis att man är med på måndagsklubben varje måndag, då är det som att kroppen är inställd på det och tröskeln för att ta sig i väg är avsevärt mycket lägre än första veckorna.

Även för mig som har träningen som en del av min vardag kan det ibland vara tungt att komma ut. Särskilt när mina vanliga rutiner sätts ut spel. Jag är van vid att träna direkt efter jobbet. Sedan spelar det inte så stor roll om jag slutar jobba klockan 17 eller 19, kropp och knopp är ändå helt inställd på att det första jag ska göra när jag kommer hem är att byta om och ge mig ut. Om livet däremot ser annorlunda ut en dag, så att jag ska göra andra saker först, då kan jag också bli väldigt omotiverad till att ta mig iväg och träna. Som den här veckan. Nu har jag varit barnvakt i tre dagar (vilket är helt fantastiskt härligt). Det innebär att jag hämtar kiddosarna på fritids och dagis direkt efter jobbet, och sedan hittar vi på någon aktivitet innan vi lagar mat, äter middag och väntar in mamman. När de sedan åkt hemåt är klockan 19-19:30, vilket kan vara en helt normal träningstid för mig vanliga dagar, men nu när rutinen är satt ur spel så är min tröskel superhög. Jag har ju redan ätit middag och kommit ner i varv, inte vill jag ut då inte!

Men det finns knep att ta till. Att boka in en träningsdejt är kanske det allra bästa jag vet. Då går det inte att banga och på något sätt så ställer man in sig på att man ska ut, och då går det så mycket lättare. Igår morse hade jag en tanke om att fråga Ida om hon kunde tänka sig att springa med mig på kvällen efter att jag kört hem kiddosarna, men sedan glömde jag att ta tag i saken. Men som om hon hade hört min tanke så kom det ett meddelande från henne på eftermiddagen, med exakt samma fråga. Hurra! Sagt och gjort. Vi bokade in löpning klockan 19:30, och jag fick till mitt planerade milpass, eller till och med 11 kilometer. Lätt som en plätt!

(Visited 13 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *