HUSMORSGYMNASTIK

De senaste månaderna har jag slarvat. Jag har inte varit på gymmet vilket också innebär att den rörlighetsträning och stretch som jag normalt brukar avsluta passen med också i princip har uteslutits ur mitt liv. Det här i kombination med att jag rest mycket i jobbet, och därmed suttit mycket stilla har gjort att min rygg varit i riktigt dåligt skick. Det började med bröstryggen som blev både stel och ond. Jag tror att det var strax före jul. När jag inte gjorde någon större insats för att komma tillrätta med det så blev jag också värre i ländryggen än jag varit på många år. Jag lever ju med en kotförskjutning och en del smärta, trötthet och begränsningar som jag är van vid och inte kommer ihåg hur det är att inte ha. Det som hänt i vår är att smärtan blivit mycket värre. Vissa morgnar har jag haft svårt att komma upp ur sängen. Eftersom jag levt med det här så länge så vet jag mycket väl vad som behövs för att lindra besvären, men ni vet hur svårt det kan vara ibland att ta tag i saker?! Man vet ju hur bra det blir men ändå så gör man det inte. Dumt. Lite så har det varit för mig länge nu.

För ett par veckor sedan så ledsnade jag på mig själv och bestämde mig för att göra små förändringar i vardagen. Små saker som har visat sig göra stor skillnad. Jag gör ”husmorsgympa” morgon och kväll. Gympan tar bara ett par minuter och består av en egenkomponerad serie av rörlighetsövningar, man kan säga att det är en blandning av yoga (solhälsning) och traditionell plocka-äpplen-gympa från 40-talet, eller när det nu var man pysslade med sådant. Om ni bara visste hur mycket bättre jag har blivit! Ländryggsproblemen är helt tillbaka på den nivå som är vardag för mig och jag har sällan ont (blir mest bara trött). Bröstryggen sitter fortfarande i, men det går helt klart åt rätt håll, wihoooo.

Nu gäller det bara att jag biter i och fortsätter med gympan så att det blir en etablerad vana. Sedan tänker jag mig att trappa upp och ta tag i grundproblematiken, dvs att jag tränat skulderpartiet för dåligt. Rörlighet och styrka står således på priolistan för maj!

(Visited 7 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *