LÄRA KÄNNA KROPPEN

Jag vågar inte ropa hej ännu, det gör jag inte, men nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln på det här med hälsenan. Förra veckan hade jag min första helt smärtfria dag sedan i mitten på augusti. Lite morgonstelhet har jag och ömhet då och då, men jag känner ändå att jag har börjat få koll på vad som leder till det ena eller det andra. Jag har helt enkelt lärt mig mer om min kropp.

BOVEN I DRAMAT
Jag skrev på instagram häromdagen att vila sällan är hela sanningen när det gäller att återhämta sig från en skada och att träning sällan är hela sanningen om hur en drar på sig en skada. Det tycker jag att jag sett både hos mig själv och hos personer i min närhet. Tvärtom är ofta den inaktiva och alltmer stillasittande vardagen ett problem för min kropp. ”Men du som tränar så mycket” får jag ofta höra. Men ja, och men nej. Sett till de rekommendationer för rörelse och motion som svenska myndigheter förespråkar är 30 minuter per dag, och då räcker det inte med vardagsrörelse utan det är en halvtimme med ökad puls. Som lägst en riktigt rask promenad. På en vecka blir det 3,5 timmar. Absolut, många veckor kommer jag upp i den totalmängden men jag rör mig inte nog mycket dagligen. Vilket alltså får till följd att jag blir stel och får ont. Eftersom jag inte har barn så får jag inte in den rörelse som jag tror att många föräldrar – absolut inte alla – får av att göra saker med barnen. Leka, gå med dem till skolan, vara med vid fotbollsträningar, ”jaga” dem hemma när de precis börjat klättra eller gå. Ja, jag tror att ni fattar.

BRA FÖR MIG
Har ni tänkt på det? Ofta vet en vad som är bra men ändå så gör en inte riktigt vad en borde. Det är som i bioreklamen med han som får smisk för att han inte slängt skräpet i sopkorgen fast han vet att han borde. Här kommer en lista på grejor som jag vet att min kropp, och därför i förlängningen min knopp, mår bra av men där jag har haft lite svårt att riktigt etablera en vana och vidhålla den. Jag är lite av en helhetshälsa-fantast, så jag vill gärna att det jag gör ska vara meningsfullt för hela mig. Sådant som bra sömn och rikligt med energi är redan inpräntat i mig och där lever jag som jag lär, så det tar jag inte med på min lista.

1. Promenader
Låter trist (tycker jag) men gör så gott! Mina höftböjare, vader och vrister behöver den här rörligheten som en promenad ger. Att jag sedan får tanka friskluft, koppla av och kan lyssna på en podd gör livet riktigt bra.

2. Foamroller
Framförallt min bröstrygg älskar när jag ligger på rullen en stund varje dag. Jag sitter alldeles för mycket framåtböjd på dagarna och den viktiga bakåtböjningen är grymt go´ på rulle. Smärtlindring när det onda har krupit sig på och annars i förebyggande syfte. Ligger jag på rulle dagligen har jag inte ont. Så snart jag slarvar så kommer smärtan efter någon vecka. Att ta några minuter till och rulla ur benmusklerna och rumpan också så blir det ännu bättre.

3. Aktiv vardag
Jag har ett stillasittande arbete och reser mycket. Det innebär att jag även sitter still på andra ställen än vid skrivbordet. Antingen sitter jag på tåg, flyg eller buss alternativt att jag kör eller åker bil. Min kropp ogillar det här ordentligt och protesterar på alla tänkbara vis. Jag blir stel och jag får ont. När jag får ont i kroppen får jag ibland även ont i huvudet. Att röra mig så mycket jag kan gör skillnad. Att stå vid skrivbordet, att stå på möten när det är möjligt, att gå ofta till kaffeautomaten (haha, inte precis ledsen över den) och att göra lite enkla övningar ibland gör stor skillnad.

(Visited 10 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *