DAGS ATT SUMMERA DET HÄR MED PULSEN

Nu har jag haft min pulsklocka (Suunto Ambit 3 sport) i ett par veckor och jag känner att det för min egen skulle vore kul att summera mina första intryck av min puls kopplat till olika motionsformer. Jag har nu testat ett antal olika aktiviteter där jag främst tittar på snittpulsen kontra hur jag upplever ansträngningen, vilket är ganska intressant.

Som ett bra exempel så åkte jag längdskidor igår. Det var som jag skrev ett riktigt trögt skejtföre där jag fick kämpa för att komma framåt till och med i nedförsbackarna. Jag hade pulsbandet på mig men glömde skriva in datat i inlägget igår kväll. Hur som helst så höll jag på i 51 minuter på snittpuls 162 slag/minut och högsta uppmätta puls 175. Min upplevelse av passet var att det var ganska tufft. Det kommer såklart också av att det var väldigt länge sedan jag åkte längdisar så kroppen är inte van. Känslan av att det var jobbigt kommer inte bara av konditionen utan av hur det kändes muskulärt. Tack och lov var det ett relativt flackt spår vi åkte på (korta Kyrkspåret, Åsarna) så det var egentligen inga backar varken uppför eller utför att tala om.

Jämfört med löpning då så blir det intressant. När jag tycker att jag mysjoggar som här där min egen upplevelse är att det konditionsmässigt knappt alls är ansträngande, så ligger jag ändå nästan lika högt i puls (157) som på den där längdskidåkningen. Högsta uppmätta var till och med högre (183) vid det enskilda tillfället, trots att jag som sagt inte upplevde det jobbigt alls och även där var det på en väldigt flack runda. I princip inte en backe så långt ögat kunde nå.

En liten sammanställning av min puls under olika motionsformer*:

> Rehab/prehab styrka tabatastyle hemma, 25 minuter med snittpuls 107

> Poddwalk, 41 minuter med snittpuls 109

> Cykel distanspass, 1 timme 26 minuter med snittpuls 144

> Mysjogg, 29 minuter med snittpuls 157

> Längdskidor, 51 minuter med snittpuls 162

* Det här tar ju inte hänsyn till dagsform eller annat så samma aktivitet under andra förutsättningar hade kanske visat något annat. Det tar jag inte hänsyn till utan det här är en helt ovetenskaplig sammanställning enbart för att jag själv ska kunna titta tillbaka längre fram

Motionsform eller mental inställning?
Förutom ovanstående så har jag mätt pulsen även på exempelvis intervallöpning och då blir pulskurvan extra intressant att titta på, men det hoppar vi över idag. Det jag är nyfiken på nu är hur andra upplever pulsen kopplat till olika motionsformer. Är det för dig som för mig grenspecifikt vad som upplevs som jobbigt eller skulle du säga att det handlar mycket om mentalt inställning också om det känns jobbigt eller inte? Pulsen är ju det den är medan upplevelsen påverkas av så mycket annat, exempelvis omgivningen, humör, sällskap och annat. Det finns en rent vetenskaplig aspekt på det hela förstås som handlar om vilken gren vi tränar mest och som kroppen därför är mest van att arbeta i. Du som mäter puls när du tränar får gärna dela med dig av vetenskap eller känsla i en kommentar här eller skriva ett inlägg på din blogg.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *