Växlar upp med löpningen!

Du har väl knappast kunnat undgå min nytändning i löpningen?! Efter ett riktigt trassligt löparår och en sommar där jag varit ordentligt sträng med mig själv och begränsat löpningen strikt till max två pass i veckan på ungefär 30 minuter, har jag nu så sakteliga börjat växla upp!

Efter Tjejmilen blev det så att jag vilade från löpning i en vecka men när jag väl kom igång igen så har jag faktiskt sprungit tre gånger i veckan, och det känns kanonbra. Ingen känning alls faktiskt. Jag har dessutom vågat mig på några längre pass också, även om det bara är ett par stycken än så länge.

För ja, jag kommer att ta det otroligt försiktigt och lyssna på min trasselfot, det lovar jag. Så snart något inte känns bra blir det en extra vilodag eller två och massor av fot- och vadmassage tills dess att stelheten släpper. Jag har lärt mig min läxa.

Jag har en tennisboll liggande på mattan vid mitt ståskrivbord, och den rullar jag under fötterna några gånger i veckan. Ibland känns det att jag verkligen behöver det, då gör bollen ont ont på vissa punkter. Andra gånger är det bara normalt skönt.

Jag springer dessutom oftast riktigt långsamt även för att vara jag. Ett högt tempo belastar leder och ligament mer så jag tänker mig att sakta men säkert bygga upp mig från grunden. Jag ska bli en hållfast löpare, punkt slut. Då spelar tempot mindre roll, det är att KUNNA springa som är det viktiga för mig.

Nu ser jag fram emot en fin löparhöst och så småningom vinter. Då hoppas jag att lillasyster Emma är sugen på löpbandsintervaller igen. Det blir gött att vara igång med dem igen när mörkret och kylan slår till med fullt kraft, även om jag gärna springer utomhus också på vintern.

(Visited 25 times, 1 visits today)

1 Comment

  1. Maja Markström 12 oktober, 2016 at 08:03

    Att springa på hösten är bland det bästa jag vet! Och vilken fin blogg du har 🙂

    Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *