Ett slag för utomhusträning på vintern!

Vintern är här och de första dagarna med temperaturer ner mot minus tio gick jag runt och frös konstant. Sedan plötsligt så vänjer en sig. Många flyttar in sin träning under den kallaste tiden men jag slår gärna ett slag för att fortsätta med något eller några utomhuspass i veckan för alla som tränar i syfte att ha en god hälsa.
Jag är egentligen en riktig fryslort men behöver ändå inte så mycket kläder när jag motionerar. Det viktiga är att jag håller värmen vid händer, fötter och hals. Om jag ska promenera väljer jag underställ, en tunn dunjacka, överdragsbyxor och mössa, tumvantar och skor. Ska jag däremot springa så skiljer det inte särskilt mycket på vad jag bär på kroppen nu mot vad jag hade när det var plus fem grader. Det är buffen runt ansikte och hals som tillkommer, riktigt tjocka tumvantar och ullstrumpor. Med det klarar jag mig riktigt bra, men det där varierar förstås från person till person, en får helt enkelt prova sig fram.

Här kommer ett exempel på vinterklädsel från i måndags, för mysjogg i -10:

1. Närmast kroppen har jag underkläder, ett underställ (här ett tunt från CRAFT i turkost med sömmar i cerise) och ett par lite tjockare, höga ullstrumpor för alpin skidåkning (dessa är från Helly Hansen)

2. Vid mysjogg lägger jag till ett mellanlager på överkroppen (här en windstopper t-shirt från CRAFT), på benen löpartights (mina favoriter från NIKE) och på huvudet har jag helst pannband
3. Längst ut en tunt fodrad löparjacka och en buff för att skydda ansikte och hals. Jag har känsliga luftrör och blir lätt rosslig om jag blir kall. Till det här tar jag tumvantar och skor. Om det är mörkt blir det även pannlampa och reflexer förstås 
(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *