Tio träningsfavoriter

Tidigare i veckan snurrade det igång en härlig lista som jag fick passad från Helena. Den finns också hos Sofia och Hasse. Du får gärna ta den du också och lämna en kommentar med länk här så att nyfikna jag kan få läsa!
Längdskidåkning är helt klart en av mina träningsfavoriter!

1. Favoriten i hörlurarna
Alltså här kanske tanken var att en skulle svara en låt, artist eller spellista men jag lyssnar extremt sällan på musik i lurar när jag tränar. Jag tränar nästan uteslutande lågintensivt och lyssnar helst på peppigt träningsrelaterade poddar. Vid högintensiv träning lyssnar jag bara på mitt dunkande hjärta och flåsande andetag…

2. Favoritövning i gymmet
Det var tyvärr på tok för länge sedan jag uppsökte ett gym för att styrketräna men hemma har jag kommit igång med en bra rutin med min gamla hatövning armhävningar. Jag gör några dagligen och lyckades rätt snabbt avancera från att bara klara av några stycken till att kunna göra runt tio.

3. Favoritdryck under träning

Jag dricker nästan bara vatten under träning. På riktigt långa pass kan jag i undantagsfall ha med mig resorb eller vatten med salt i, och på långa myspass på cykeln kan en kaffetermos också få hänga på, men något annat blir det inte.
4. Favoritpass på gymmet
Oj! Det är ett helt gäng med år sedan jag gick på ett pass så jag får helt enkelt skriva pass på den frågan! 😉 Har under två års tid tänkt att jag ska börja på cykel/spinning men ännu inte lyckats ta mig iväg.
5. Favoritfärg på träningskläderna
Jag gillar starka, peppiga och glada färger när det kommer till träningskläder. Till vardags har jag mycket svart och grått så det är kul att bryta av. Turkost och cerise hör nog till mina absoluta favoriter.
6. Favorit pre workout
Kaffe. En kopp funkar liksom till pre anything. Förutom möjligen pre sleep då, men i övrigt är det en regel som håller.
7. Favorit post workout
Coca Cola. Jag har väldigt starka minnen av att ha druckit det efter långpass där när jag tränade inför maran för ett gäng år sedan, och det sitter fortfarande i. Om det är något jag vill ha efter ett långt träningspass eller efter tävling så är det cola. Jag kan däremot ha svårt att äta direkt efter att jag tagit ut mig ordentligt, som på tävling (kanske för att jag sällan tränar hårt så jag är ovan?), utan det är ofta flera timmar senare eller dagen efter som jag kan och vill äta hur mycket som helst. Då finns det liksom inget stopp.
8. Favoritstretchövning
Jag lägger alldeles för lite tid på stretch mot vad jag skulle behöva eftersom jag har mina ”ländsryggsdefekter”, men framsida lår, säte och framförallt höftböjen måste får sig en omgång på någorlunda regelbunden basis för att annars får jag smärtor i ryggslut och ner i benen (falsk ischias du vet, där nerverna till benen kommer i kläm).
9. Favoritträningsredskap
Det jag använder absolut mest just nu i redskapsform är kettlebells. Jag har några hemma så jag försöker ta mig i kragen och köra lite åtminstone varannan vecka. Det går sådär.
10. Favoritgym
Jag tränar på Sports gym och har haft lite olika av deras anläggningar här i stan som favorit. Just nu går jag mest till Tegelplan om jag ska träna med lillasyster, eller till Odenskog som ligger närmast jobbet om jag ska träna själv.
(Visited 9 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *