Tävlingssommaren 2018 närmar sig!

Som jag har varit inne på tidigare så har påsken för min del varit något av en kickoff inför cykelsommaren. Som motionärscyklist som även gillar att både springa och åka skidor så cyklar jag visserligen året runt men vintertid betydligt mindre än på sommaren. Påsken har därför varit det perfekta skiftet för mig att växla mellan vintersport och sommarsport, och därmed också för att växla upp cyklingen till flera pass i veckan. Som du kanske såg i min bildblogg från årets påskhelg så saknades emellertid cykelbilder helt och hållet, och du kanske undrar hur det kom sig? Jo, det ska jag berätta. Jag tabbade mig helt enkelt lite i packningen inför helgen – cykel kom med men det gjorde inte hjälm och heller inte BIB:ar (cykelbyxor med paddning i grenen). Så klantigt! Därför blidde det inget cyklande men inte satt jag still för det. Istället skidades det på både längden och utför, vi spelade pingis i timmar och sist men inte minst så tog vi solskenspromenader.

Nåväl, i år har jag ingen brådska att öka antalet timmar i sadeln eftersom jag inte har någon tävling inbokad. Däremot ser jag fram emot att få ta ut ”kalaskulan” på glidarrundor i det fina vädret snarast möjligt. Det har varit rätt så kämpigt och tungt att trampa de senaste veckorna så jag tänker lägga upp strategin som så att jag ska cykla ofta och kort. Dels för att få upp vanan – cykelbenen måste bli påminda om hur det här fungerar – men också för att mentalt hålla suget uppe. Det måste kännas roligt och lustfyllt att byta om och sticka ut, inte som ett tvång. Förhoppningsvis vänjer benen sig snart vid den extra vikt som jag och kalaskulan har lagt på oss, så att det snart rullar lite lättare igen. Om du, till skillnad från mig, är lite sugen på att komma igång och tävla, kanske testa för första gången, så kommer här två tips på bra MTB-lopp som går av stapeln i maj. Börjar du nu så hinner du förbereda dig på den tid som är kvar! Mer om loppen och hur du anmäler dig finns om du klickar på länkarna nedan.

2 tips på bra MTB-lopp i maj

Lidingöloppet MTB

Ett lopp som jag varmt kan rekommendera är Lidingöloppet MTB, den cykeltävling som blev min allra första. Loppet gick av stapeln i maj 2014 och jag hade vunnit startplatsen bara 3 veckor innan, så jag hade ingen lång träningsperiod på cykel bakom mig och heller ingen vidare cykelvana, men jag klarade det ändå! I år går loppet den 5 maj och du kan välja mellan 63 km och 23 km. När jag körde fanns bara det långa alternativet, så jag gav mig i kast med det trots att jag kanske egentligen inte var redo för det. Jag lade upp träningen ungefär som jag hade tränat löpning inför marathon tidigare, där 3 träningspass i veckan var grenspecifika, dvs nu skulle utföras på cykel. Två av dessa pass var kortare (ca 1-1,5 timme) där jag försökte variera mig vad gäller tempo och underlag, även om det var svårt eftersom vi fortfarande hade snö kvar och det mest var asfalten som var cykelbar. Det tredje passet var ett långpass där jag siktade på 2-3,5 timme i sadeln i mycket lugnt tempo. Nu ska man komma ihåg att jag ju inte gick ifrån att vara totalt otränad, tvärtom hade jag flera års träningsvana från löpning, styrketräning och längdskidåkning, däremot hade jag inte tränat cykel innan. Det var således inget problem för mig där och då att orka träningstiden. Är du nyfiken på att läsa om hur jag upplevde det så finns ett gammal inlägg med massor av bilder här. Om du är nybörjare och är nyfiken på att testa tävling så varför inte anmäla dig till den kortare sträckan? Den kommer du med stor säkerhet att klara även med mindre träningstid än mitt upplägg. Som förslag kan du halvera min dos, men försök ändå köra 3 gånger i veckan om du har möjlighet, fram till sista veckan innan loppet. Tänk två lite kortare pass, kanske 30-40 minuter så du kanske till och med kan köra på lunchen? Sedan ett längre pass på helgen, gärna 1,5 timme eller lite mer än så om benen orkar. Börjar du nu så har du goda chanser att ta dig runt loppet i början på maj, även som ren nybörjare! Första gången på tävling behöver du inte ha något tidsmål, utan låt upplevelsen få vara i fokus. Ta det lugnt och sikta på att orka hela vägen!

Pearl Izumi MTB

Ett annat bra nybörjarlopp är Pearl Izumi MTB som går av stapeln den 20 maj i år, under Uppsala Bike Weekend. Där kan du välja mellan 51 km eller 28 km. Till det loppet har du ytterligare några veckor på dig för förberedelser och cykelspecifik träning. Jag spontananmälde mig på plats förra året och valde då att köra i den kortare klassen. Vi var egentligen nere för att min sambo skulle cykla, men jag hade grejor med också och blev sugen när jag var på plats. Jag hade inte riktigt kommit igång med cykelträningen som jag ville och hade definitivt inte haft någon träningsplan, så för att få en trevlig upplevelse och slippa bli helt sopslut så valde jag att köra 28:an. Här hittar du min racerapport där jag både skriver lite om hur banan är och så förstås hur jag upplevde loppet. Ett inlägg om hela Uppsala Bike Weekend skrev jag förresten också, och det finns här.

Ps. Du vet väl att She Rides nu också är en cykelklubb som ger dig möjlighet att söka tävlingslicens om du skulle vilja det? Det bästa av allt är att alla kan, får och bör vara med – från nybörjare till elit, gammal som ung, kvinna som man! Du hittar all info du behöver här. Ds.
(Visited 29 times, 1 visits today)

4 Comments

  1. Pingback: Det känns så skönt i kroppen – Sara Borg

  2. Pingback: Snart dags för tävlingssommar 2018; Bli medlem i She Rides CK – Sara Borg

  3. Pingback: Uppdatera garderoben inför tävlingssommar 2018 – Sara Borg

  4. Pingback: Vi kommer till Lidingö! – Sara Borg

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *