Hälsotips från en diabetiker botade (?) preggosvullnaden

Hälsotips från en diabetiker: Promenera mera!

Hello och god morgon! Det känns som om det är dags för ett inlägg i kategorin preggobloggen igen och vad kan passa bättre än att diskutera min senaste gravidkrämpa?! Du som läste min summering av förra veckan igår kanske kommer ihåg det sjukaste? Såhär var det i allafall. I torsdags kväll kom jag hem jättesent efter två dagars jobbresa. Jag hade då kört 55 mil i bil på kvällen med bara ett kortare stopp på ungefär 20 minuter. När jag kommer hem och sätter mig på toaletten så tittar jag ner mot mina fötter och får mer eller mindre en chock. Där det borde vara fotleder, du vet där i glipan mellan byxorna och mina ankelstrumpor, så ser jag bara två jättevalkar. Det ser ut som på små knubbiga bebisar där allt liksom bullar ut. Jag river av mig strumporna och ser att fötterna är mer eller mindre som fotbollar, det ser verkligen helt sjukt ut. Faktum är att hela jag, när jag börjar känna efter, känner mig som en vattenballong. Jag blir lite rädd och googlar på graviditet och svullna fötter. Resultatet känns inte lugnande:

”Från och med graviditetsvecka 22-27 är det normalt att man samlar extra vätska i kroppen och den stannar vanligen kvar till förlossningen…”

Det står att det inte är farligt så länge svullnaden inte är extrem, men hallå, hur ska jag veta vad som är extremt? Jag googlar vidare för att hitta lösningar på problemet, det kan ju liksom inte vara hälsosamt att gå runt i fyra månader, plus/minus någon vecka, med så dålig cirkulation, tänker jag?! Tyvärr hittar jag inget riktigt konkret som lugnar mig. Råd som att använda stödstrumpor, sitta och ligga med fötterna i högläge och att försöka ta en daglig promenad på 2-4 kilometer känns inte helt tillfredställande. Tillslut somnar jag i varje fall men vaknar på fredagen med i stort sett lika tjocka fötter och en känsla av att hela kroppen har fått ett extra lager på någon centimeter med vätska under huden, det liksom spänner överallt. Jag åker till kontoret och jobbar på och tänker inte mer på saken förrän jag kommer till gymmet på kvällen och återigen får syn på stället där mina fotleder och fotknölar borde finnas, men där det fortfarande mest är en bubblig valk. Jag tränar i ungefär en timme tills jag åker hem och slänger upp benen i soffan. Innan jag går och lägger mig rullar jag vaderna lite slentrian på en foamroller och tänker att det i varje fall inte försämrar cirkulationen.

När jag gått och lagt mig kommer jag att tänka på min gamle granne och farbror, Håkan, som tyvärr gick bort för några år sedan. Han fick diabetes (typ 2) på äldre dagar men kunde under flera år hålla den i schack och klarade sig utan medicinering tack vare ett mycket enkelt recept – nämligen kontinuerlig rörelse och motion! Efter varje måltid – frukost, lunch och middag – tog Håkan en lugn promenad. Den behövde inte vara lång, 10-15 minuter räckte gott om vädret var dåligt eller tiden knapp, men Håkan gick alltid ut på sina promenader. En gång om dagen gick han helst en lite längre sväng och då brukade även hans fru följa med. Nyckeln till att Håkan klarade sig utan medicin var att han delade upp sin dagliga motion på flera tillfällen under dagen så att kroppen inte var stilla för många timmar åt gången, och på så sätt höll han sitt blodsocker efter måltid under kontroll.

Jag införde redan tidigt i min graviditet morgonpromenader på helgerna. Efter frukost går jag en vända på 30-40 minuter i ganska sakta mak, bara för att röra på kroppen. Från början var det för ryggens skull, men den här helgen tänkte jag testa ”Håkan-receptet” fullt och kolla hur det påverkade cirkulationen också. Sagt och gjort! I lördags gick jag min vanliga morgonrunda. Därefter slappade jag järnet ute på vår altan i finvädret. Det blev blogg, podd, bokläsning och kaffe för hela slanten innan jag hoppade upp på min MTB och cyklade lugnt i 45 minuter. Sedan slappade jag igen och pysslade lite hemma innan jag nästan somnade på soffan… Då ryckte jag upp mig och gick på en till promenad på ca 20 minuter innan det var dags för dusch, ombyte och en sväng på stan för att käka. När jag lade mig på kvällen så hade svullnaden gått ner betydligt. Söndagen blev i princip en repris på lördagen vad gäller den dagliga motionen och hur tror du fötterna var på måndags morgon? Jo, precis som vanligt!

Nu tror jag inte att jag har botat min preggosvullnad men jag har i varje fall lindrat den för den här gången, och jag kommer definitivt testa samma koncept nästa gång den dyker upp. För ja, kommer detta redan nu så lär det komma tillbaka innan vi är framme i augusti, vare sig jag vill eller inte. Nu blir den största utmaningen för mig att försöka röra på mig tillräckligt under en vanlig arbetsdag och inte minst under mina resdagar. För jag tränade ju i fredags, men då hjälpte det inte nämnvärt, en timme med rörelse på gymmet på kvällen kompenserade dåligt för de 9-10 timmar jag hade suttit stilla på min kontorsstol.

Har du också upplevt att kroppen samlade på sig vätska under graviditeten? Dela gärna med dig av tips, trix eller tankar på ämnet i kommentarsfältet!

 

(Visited 12 times, 1 visits today)

1 Comment

  1. Pingback: Tips för aktiva lediga dagar! – Sara Borg

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *