Förra veckans

En av mina favoritbilder från förra veckan

God morgon! Här sitter jag vid frukostbordet och tittar ut genom fönstren på regnet utanför. Vilken kontrast jämfört med gårdagens strålande solsken. Fast det gör inget, regnet hjälper till att få snön att smälta och det känns bara bra tycker jag. Nu är även jag klar med vintern för i år och jag ser fram emot sommaren.

Som vanligt kör vi en liten tillbakablick på förra veckan, innan jag med fullt fokus ställer om och tar tag i det som komma skall!

Förra veckans motion

Jag lyckades trots ett tung arbetsvecka hålla i och tog mig iväg till gymmet för att styrketräna två gånger, vilket känns allt viktigare ju längre in i graviditeten jag kommer. Där fokuserar jag på ryggen men kör igenom mer eller mindre hela kroppen. Utöver det har jag cyklat kortare rundor två gånger och en pyttelite längre en gång samt promenerat och/eller gåggat* tre gånger. Vardagsmotionen fungerade något bättre än veckan innan och jag försökte komma ut en kort sväng, ibland bara några minuter, på lunchen de dagar jag jobbade från kontoret.

Förra veckans gravidkrämpa

Det måste helt klart vara sendragen/muskelkramperna som jag får lite då och då. Jag kan få det annars också om jag slarvar med mitt magnesiumintag, och nu har vi haft slut i burken i ett par veckor, vilket inte har varit nådigt. Jag har vaknat på nätterna med kramper i fötterna och när jag försökt få bort dem har det slagit till i låren och vaderna också. Efter eller under cykelpassen har också förekommit, så pass att jag knappt fått ur fötterna ur cykelskorna och sedan fått stå på klumpfötter i flera minuter innan det har släppt. Det gör så sinnessjukt ont och jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen. Jag vill liksom bara hoppa ur min egen kropp och ge upp. Tack och lov gjorde L en shoppinginsats på pillerfronten så nu hoppas jag att kramperna i varje fall ska minska.

Förra veckans bästa tips

Det måste vara det här med att testa gågging igen efter att knappt ha tagit ett löpsteg på flera månader! Det är verkligen en lättnad för ryggsmärtorna att varva en försiktig tass med gång och jag njuter av varje runda och håller tummarna för att jag kan köra på med det ett tag.

Förra veckans ljudbok

Dubbla slag av Malin Persson Giolito. Jag har hyllat henne förut och kommer säkert att göra det igen, men just detta blev ingen favoritbok hos mig. Till skillnad från de jag tidigare läst, som är mycket spänning och rättsprocess, så handlar denna förvisso om en advokatbyrå men mest om livspusslet för huvudpersonen Hanna. Hon är tvåbarnsmamma med en trea påväg. För mig som väntar mitt första och inte har en aning om hur livet med en liten kommer att bli så kändes det lite too much att kastas in i vardagsrealism med tre barn, problem på jobbet och tungrott hemma. Trots det kunde jag inte släppa boken utan lyssnade klart.

Förra veckans firande

Mamma fyllde år i fredags och vi firade hela familjen hemma hos henne Brånan med en smaskig trerätters middag som mina systrar hade lagat.  Själv sladdade jag in framåt halv sju efter att ha jobbat i Sundsvall under dagen, så det var mer eller mindre bara att sätta sig vid dukat bord (mycket tacksam för det). Som vanligt blev det sedan tidigt kväll för mig samtidigt som syskonbarnen, jag är ju sååå kvällstrött, men i gengäld så studsade jag upp på lördagsmorgonen, gick och hämtade tidningen och lagade frukost till resten av gänget. Sedan fick mamma sin födelsedagspresent, en utemöbel/sittbänk, att ha vid entrén, och efter det styrde vi hemåt. En riktigt mysig start på helgen!

* Gågging = promenad och jogging varvat

(Visited 13 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Pia Widlund 23 april, 2018 at 11:09

    Härligt att du hann träna, det måste man annars klarar inte skallen att leva…haha

    Reply
    1. Sara Borg 23 april, 2018 at 13:01

      Du har så rätt Pia! Jag tar det lugnt och kör bara korta pass när det är stressigt, men det gör verkligen skillnad i skallen 😃

      Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *