Träna med kiddos i gymmet

Som moster till en 10-åring och en som snart fyller 7, så har jag fått förmånen att hänga med dem på en härlig resa i många år nu. Precis som jag så gillar kiddosarna att röra på sig och från sin pappa så har de mycket fotboll och ishockey, som jag inte utövar själv men gärna tittar på (åtminstone när de är med). Längdskidor, löpning och cykel tycker de också är roligt och det är grejor som vi gärna kör tillsammans. Ibland även med hela eller delar av ”storfamiljen”, som till exempel skidtävlingen ”Åk en mil vinn en bil” som vi avverkade i påskas för tredje året i rad.

Kiddosarna har hängt med mig på gym några gånger och även med den andra mostern. Redan för 3 år sedan när vi var i Norge med familjen så var de nyfikna på träning på hotellet. Den gången blev det lite löpning på band och så provade de små vikter väldigt kravlöst och ostrukturerat.

I söndags tog jag med den äldre kiddon när jag skulle iväg och köra mitt pass. Nu är han så stor att han kunde hänga på mig och mitt upplägg fullt ut (vi körde varannan gång i maskiner/kabelcross och samtidigt bredvid varandra när det var fria vikter), och så efteråt så fick han fritt testa det han var nyfiken på, vilket blev ringar, klättring och balansplattor. Jag hängde med på en del grejor men körde också tåhävningar och lite höftprehab. Givetvis hade han relativt lätta vikter och jag coachade honom så att han tog det lugnt och kontrollerat. Efter nästan en timme kände han sig stark, glad och nöjd. Hans fotbollstränare dök upp mitt i passet också och verkade både förvånad och lite imponerad. ”Extratränar du? Men så bra!”, utbrast han.

Är du nyfiken på vad vi körde? Här kommer passupplägget:

Gymträning med ett kiddo

  • Uppvärmning på valfria konditionsmaskiner i totalt 10 minuter
  • Latsdrag i kabelcross, 3 x 10
  • Tricepspress i kabelcross, 3 x 8
  • Bicepscurl/axelpress (superset) med hantlar, 3 x 10 av varje övning
  • Knäböj med kettlebell, 3 x 10
  • Bröstpress i maskin, 3 x 10
  • Fritt efter nyfikenhet (under uppsikt och med coachning såklart)

Testa gärna att träna med barn vettja! Dels underlättar det för dig att få träningen gjord utan att behöva skaffa barnvakt, men samtidigt kan du också inspirera dem till att se träningen som en helt naturlig del av vardagen. Vill du ta med dem på gym så kom dock ihåg att kolla upp först vilka regler som gäller på just din anläggning. Jag stämde av med mitt gym och det var helt okej att ta med barn så länge de hölls under strikt uppsikt, för att minska risken för att de skadar sig själv, någon annan eller utrustningen.

Lycka till och ha roligt!

(Visited 12 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Märta 27 juni, 2018 at 21:53

    Kul att kunna ha med barn på gymmet! Både för egen del och för deras del. Tyvärr är det 12-årsgräns för barn på mitt gym, så det tar ett tag till innan dottern får hänga med.

    Reply
    1. Sara Borg 28 juni, 2018 at 09:12

      Typiskt! Jag kan förstå hur gymmen tänker, samtidigt tror jag att de skulle tjäna på att tillåta barn i yngre åldrar också. Givetvis med tydliga regler och såklart endast i vuxens sällskap, men ändå.

      Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *