Vad göra på Högbo när en inte cyklar?

Simning i öppet vatten – en av alla aktiviteter som erbjuds i Högbo

Förra helgen var vi på minisemester på Högbo Bruk, några mil strax utanför Gävle i Gästrikland. Du som har läst min blogg länge vet att både jag och min sambo gillar Högbos MTB-arena skarpt, och vi har varit där flera gånger tidigare då det har blivit lite av en tradition för oss att cykla där varje sommar. Här kan du läsa om när vi cyklade och badade där för två somrar sedan, och så förra sommaren när vi stannade till en fredagskväll för lite stigmys på min favoritslinga.

Att det blev Högbo i år igen var dock mer en tillfällighet. När jag i början på maj bokade hotell inför Uppsala-resan då L skulle tävla där så fick jag ett sommarerbjudande på Scandic som jag lite snabbt nappade på. Hotellnätter till väldigt bra pris hela juli om en bokade inom 24 timmar. Som jag sagt tidigare så har vi ju inte planerat så mycket inför den här sommaren då det kändes väldigt osäkert hur jag som höggravid skulle må och vad jag skulle klara av, men ett sådant här erbjudande ville jag inte missa. Det var dessutom avbokningsbart till klockan 18 på ankomstdagen så jag hade liksom inget att förlora. Jag bokade Scandic Gävle Väst som en liten överraskning till sambon, för det är där vi bott tidigare också när vi varit på Högbo, vilket visade sig bli mycket uppskattat. Jag kanske ska förtydliga att det går finfint att boka boende ute på bruket också, jag har bott där ett par gånger i jobbsammanhang, men privat har priset fått styra och med de bonusnätter och rabatterbjudanden jag har så har helt enkelt Scandic passat oss bättre hittills.

Vi packade in oss i cykelbussen på fredagseftermiddagen när L hade slutat jobba. Vi rullade väl iväg i 16-tiden och kom ner precis lagom för att hinna med Scandics fantastiska sommarbuffé. Sill, lax, strömming, sallader och fräscha grönsaker, två varma grillrätter med diverse tillbehör och så ett rejält tilltaget dessertbord till det med bland annat vispad grädde och färska jordgubbar – det kan liksom inte bli mycket bättre! Sedan stupade vi i säng på hotellrummet och sov gott tills det var morgon. Vi vaknade till strålande sol, värme, fågelkvitter och en rejäl hotellfrukost. Sedan var det dags att hoppa in i cykelbussen igen och styra ut mot Högbo. Jag hade en cykel med mig men var mest inställd på att promenera, läsa bok och bada. Det blev många timmar på området både på lördagen och söndagen, och jag kan konstatera att Högbo erbjuder verkligen så mycket mer än bara fina cykelstigar! Här kommer lite om det jag testade den här helgen och sådant vi ännu inte har provat på.

Upptäck omgivningarna till fots

Jag var som sagt inställd på att mest motionera till fots under helgen och hade packat med mig shorts, linne och skor för det. Först hade jag tänkt gå på något av Högbos kortare elljusspår/motionsslingor i skogen, där vi tidigare år har sprungit en del, men så tänkte jag om och bestämde mig i stället för att utforska själva bruksområdet lite mer. Med foglossning kommer jag ju inte så långt, ett par kilometer som max i sträck brukar min kropp tycka är helt okej, men pressar jag den längre än så straffar det sig. Bäst att ligga på rätt sida gränsen, tänkte jag, och knatade en sväng. Jag hittade både hästar och grisar att kika på längs med en fin grusväg bakom hotellet.

Föredrar du ändå att gå eller springa i motionsspåren så finns det sådana med varierande längd, underlag och kupering, från ca 2,5 till 15 kilometer. Information om motionsspåren finns här.

Träna styrka i det nybyggda utegymmet

Nytt för i år på området är ett utegym, som ligger alldeles där längdspåren börjar, nära kanotuthyrningen. Det blev en trevlig överraskning för min del och jag valde att göra ett besök där på lördagseftermiddagen/kvällen, efter att vi hade vilat lite i cykelbussen (L tog en tupplur och jag kollade på fotbollsmatchen mellan Sverige-England). Tyvärr kunde jag konstatera att de flesta stationer var lite för tunga för mig nu som gravid i åttonde månaden. Jag klarade inte riktigt att hålla bålstödet ordentligt och fick modifiera en hel del samt avstå många. Men men, det får ändå anses vara ett angenämt problem, det går ju alltid att slänga in kroppsviktsövningar i stället. Annars tycker jag ofta att utegymmen är byggda tvärtom, med på tok för lätta vikter.

Ät gott på området

På lördagen gick L all in på cykling på förmiddagen så vi missade den tänka lunchbuffén i restaurangen på brukshotellet. I stället hittade vi Högbo Qvarn, ett mysigt ställe några hundra meter ifrån den stora parkeringen vid cykelarenan, där det serverades både fika och mat mellan klockan 10 till 18. L beställde en hamburgare som var riktigt fin, särskilt vill jag slå ett slag för pommes fritesen till, och jag åt ett riktigt gott vegetariskt alternativ med bland annat röd- och gulbetor, sallad och ugnsbakad chevreost.

På söndagen hade vi bättre koll på klockan, samt att lunchen då var förskjuten en timme och öppen ända till 15, så då blev det äntligen buffé på brukshotellet. Jag har ätit den tidigare när jag varit där med jobbet, och det var minst lika gott den här gången även om de sommartid har något färre alternativ framdukade. Trots det fanns ett riktigt fint salladsbord med rejäla grönsaker, sill och bröd, samt två varmrätter. Där blev vi sittande länge!

Ta ett dopp eller simma openwater

På Högbo finns en mysig sandstrand med badbrygga och handikappramp, perfekt när en behöver svalka sig mellan andra aktiviteter eller bara vill bada, plaska och leka. Stranden är populär för barnfamiljer och trots att det blir djupt ganska snabbt (bra för badkrukor som mig – en kommer ner fort och kan doppa sig) så är det ändå barnvänligt om en håller sig innanför badbryggan. I sjön finns också gott om bojar, vilket gör det lämpligt för openwatersimning. L hade våtdräkt och diverse tillbehör med sig, och simmade både lördag och söndag. Själv höll jag mig till lite kortare, svalkande bikinibad, vilket behövdes i den stekande solen.

Kvar att upptäckta

Trots att vi varit där så många gånger förut var det nog först den här gången jag på riktigt insåg hur mycket Högbo faktiskt erbjuder. Visst visste jag redan att här också går finfint att hyra kanoter och att brukshotellet har en SPA-anläggning. Men exempelvis minigolf, silversmedja och andra lokala hantverkare, samt hur stor det av området som jag faktiskt fortfarande inte har sett, det var något av en överraskning. Helt klart blir det fler besök på Högbo Bruk för oss, och jag rekommenderar det varmt för dig. Allt du behöver veta om aktiviteter, boende och mat hittar du på brukets hemsida.

(Visited 10 times, 1 visits today)