En weekend i Åre

I helgen som var hängde vi i gäng i Åre med mina systrar med respektive och kiddos. Det har blivit lite av en tradition att vi åker upp helgen då det är höstmarknad, trots att ingen av oss egentligen är särskilt intresserad av själva marknaden, men ändå. I år blev vi så många att vi inte riktigt fick plats att sova allihopa i lägenheten så Lars, Stina och jag lyxade till det lite och tog in på hotell Holiday Club.

Men vi tar det från början. Det var på fredagseftermiddagen som vi packade in oss i bilen och styrde kosan åt nordväst. Vi har ca 12 mil till Åre från oss och det skulle bli första längre bilkörningen med Stina, vilket gick precis så bra som jag hade hoppats. Hon gillar oftast att åka bil när det går fort på landsväg, men tycker det är mindre kul med långsam stadskörning. När vi kom upp åkte vi direkt till Åre Torg där Lars anmälde sig och hämtade ut nummerlapp till ett pannlampelopp i Åre Trail Tour, som skulle starta senare under kvällen. Därefter körde vi ner till hotellet för att checka in och lämna av L, innan Stina och jag drog vidare mot lägenheten i Åre Fjällby för tacomiddag med resten av gänget plus Vides gudfar samt Emil. Stina gick från famn till famn under kvällen men tog det hela med ro. Jag tänkte att det kanske skulle bli lite mycket nytt med orolig sömn som följd, men icke! Vi hade med oss Stinas babynest, som hon här hemma har i sin vagga och sover i, som vi placerade mellan oss i hotellsängen och där sov hon så gott.

På lördagsmorgonen skulle L passa på att morgonsimma, då motionsbassängen skulle vara öppen för det mellan 07:30-10:00, men då han kom dit var det istället SUP-yoga där så det blidde ingen simning för honom. Efter lite styrkeövningar på rummet styrde vi kosan mot hotellfrukosten dit några ur familjen också anslöt. Vi satt länge innan vi bröt upp och så småningom knatade ut i lätt duggregn. Stina åkte gott i sin Thule-vagn och somnade nästan direkt. Där låg hon nöjt medan vi gick i butiker och kollade på rean, köpte godisremmar, tittade på hästar, får och annat på barnområdet samt hälsade på lite folk vi känner. Efter en sen lunch blev det badet i några timmar för Lars, Emil, Vide och Nilas. De andra strosade vidare på marknaden medan Stina och jag chillade lite innan vi gick till ICA för att handla efterrätt till middagen, som vi sedan käkade tillsammans hela skocken i lägenheten.

Efter ännu en bra natt i hotellsängen kom L i poolen på söndagsmorgonen medan Stina och jag gick i förväg till frullen. Stina somnade i bärselen så jag kunde sitta länge i lugn och ro. När L anslutit blev vi faktiskt kvar ända tills de plockade undan bufféerna och vi fick bråttom med packning och utcheckning. Familjen drog till Vålådalen medan vi träffade några kompisar innan vi tog en sväng till ute på byn och fick in det obligatoriska besöket på Årebikes, Specialized Concept Store, varifrån bilden ovan är tagen. En av få bilder från helgen som jag hittar i mobilen, jag verkar mest ha varit aktiv på instastories. Hur som helst så var det helt klart lugnare på byn denna dag och smidigare att ta sig fram med vagnen än på lördagen då det var riktigt mycket folk. Stina sov återigen gott och vi kunde ta det lugnt och testa Parkvillans hamburgare (som sägs vara ”byns bästa burgare”), vi var dock inte så imponerade. Lite mer salt och peppar hade inte skadat!

Vid tre-fyra-snåret på eftermiddagen var vi klara med amning, blöjbyten och kaffepåfyllning i mamman, så då kunde vi styrka hemåt igen efter Stinas första Åre-weekend.

Vad vi dock inte gjorde under helgen, men som jag hade planerat och packat för, var dels att besöka det relativt nybyggda gymmet på Holiday. Det ska vara så fantastisk utsikt därifrån att jag även om jag inte är igång med träning ännu hade föresatt mig att smyga igång med lite övningar där bara för att. Vi hade även med oss kläder för en enklare vandring, men inte heller det blidde något av den här gången. Nåväl, Åre finns kvar så vi får ta det en annan gång helt enkelt.

(Visited 6 times, 1 visits today)