Dags att damma av löpbandet?

Snön har verkligen dumpat ner här de senaste dagarna och underlaget på mina vanliga springvägar är lite sisådär minst sagt. Det är förvisso plogat men det blir mjukt på sina ställen, halkigt fläckvis och väldigt gropigt – inget vidare ”springföre” således och tyvärr heller inte särskilt lämpligt att skumpa ut med cykel och vagn.

Igår var det måndag, vilket för mig betyder springdag, men jag gick runt och gruvade mig hela dagen och hade ett tag till och med bestämt mig för att stå över. Jag var verkligen så totalt osugen på att ge mig ut och knuffa vagn i snön, men så tog jag mig i kragen tillslut. Då hade det hunnit bli mörkt sedan länge och det var dags för Stinas sista eftermiddagslur. Jag bytte om, bäddade ner henne i vagnen och tände en pannlampa. Såklart var det lika härligt som alltid, när jag väl kom ut, men jag halkade till en gång och vred till ena knät lite olyckligt. Det känns dock bra idag så ingen större fara på taket ändå. Fast det är inte utan att jag blir lite sugen på att springa löpbandsintervaller faktiskt, hör och häpna.

Om du känner som jag så ska jag bjuda dig på ett upplägg som jag själv känner för att testa när möjlighet ges!

1-minutare

Satsa på ett tempo som känns högt, alltså snabbare än din jogging-fart, men inte full blås så att du blir stum. Snabbt men kontrollerat, helt enkelt. Ungefär det tempo du skulle hålla om det var ett 10-kilometerslopp. Det är långt kvar till tävlingssäsong så du behöver inte bränna krutet nu utan det här passet syftar till att låta kroppen känna på en högre fart än det vanliga vinterdistanstempot.

  • Uppvärmning; Jogging 10 minuter
  • Intervallblock; Löpning 12 x 1 minut i ett jämnhögt tempo (sikta på samma fart alla 12 intervaller) med 30 sekunder ståvila mellan varje
  • Nedvarvning; Jogging 10 minuter

Lycka till och berätta gärna om du testat upplägget! Jag brukar ha svårt att hitta rätt fart och går ofta ut lite för lugnt, vilket gör att i stället för att hålla samma tempo alla intervaller igenom så får jag stegra mot slutet för att det ska kännas som att jag faktiskt har tränat. Hur funkar du? Går du också ut lugnt eller är du tvärtom en sådan som blåser på direkt?

(Visited 18 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *