Att det ska vara så rackarns svårt

I flera månader sprang jag samma tur två till tre gånger i veckan, två nästan alltid och tre några enstaka gånger. Jag startade hemma, sprang två och en halv kilometer, vände och sprang hem. Inte alltid i samma tempo, ibland superlångsamt och ibland med inslag av högre fart. Nästan alltid på förmiddagen vid ungefär samma tid.

Det kändes aldrig tråkigt, hur konstigt det än kan låta. Det kändes sällan tungt mentalt att komma iväg. Tvärtom längtade jag efter de där förmiddagspassen i löparskor med en sovande Stina i löparvagnen. Samma rutin varje gång: morgonmys med bäbisgos i sängen, frukost, bäbislek och sedan på med kläder, ner med bäbis i vagn och så ut!

Sedan hände en grej. Jag fick för mig att det var dags att variera löpningen. Jag brukar inte springa såhär enformigt annars men med snö, vinter och barnvagn har det varit det lättaste alternativet. Jag började helt enkelt att springa längre ibland, kortare andra gånger, andra rundor och så vidare. Omväxling ska vara bra för motivationen men för mig har det blivit precis tvärtom. Det är så jobbigt mentalt att ta mig ut. Många gånger skjuter jag på det till Stinas tredje och sista sovstund för dagen. Det känns inte roligt att springa längre och det är jobbigt att bestämma vart och hur jag ska.

Men gå tillbaka och gör som förut då, tänker kanske du? Jo, så tänkte jag också i förra veckan men det gick inte heller. Hur knäppt det än låter så orkade jag inte springa hela vägen, det satt i huvudet, utan jag fick lägga in gåpauser både här och där för att klara av sträckan.

Jag vet att det bara är att bita ihop och tvinga mig igenom, jag har haft löparsvackor massor av gånger. Tänk att det ska vara så rackarns svårt ändå.

Hur gör du? Gillar du att springa samma runda varje gång eller är du mer av typen ”aldrig en runda två gånger”?

(Visited 19 times, 1 visits today)

3 Comments

  1. Angelica 5 februari, 2019 at 20:08

    Om du skulle planera veckan innan vart och hur du ska springa den kommande veckan kanske det inte tar emot lika mycket. Lite som att ha ett träningsschema, det underlättar alltid att veta vad man ska träna innan. Men kämpa på, det kan ju också vara så att det är otroligt tungt just nu pga. snön som gör löpsteget extra tungt.

    Reply
    1. Sara Borg 6 februari, 2019 at 17:00

      Tack fina du! Jag vet att den här fasen går över, bara jag biter ihop och håller i rutinen, men det är så rackarns tröttsamt bara ?

      Reply
  2. Pingback: Ibland behöver jag bara gnälla av mig lite – Sara Borg

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *