Kör du någon löpskolning och/eller löpstyrka?

För några veckor sedan började jag lägga till 5-10 minuter efter mina barnvagnsjoggar då jag gör några enkla övningar ute på gården. Jag varierar löpskolning (teknikövningar som syftar till ett bättre löpsteg) och löpstyrka (som syftar till ett starkare och stabilare löpsteg). Ibland kör jag bara det ena, ibland det andra och vissa dagar både och. Det beror på tid, lust och Stinas humör…

Jag märker så tydligt att jag är svag och instabil runt lederna i fötter, knän och höfter. Inte så mycket då jag springer, för det gör jag mest långsamt och på plant underlag, däremot i vardagen. När jag till exempel har suttit med Stina på golvet och lekt och ska kliva upp med henne i famnen, eller ur badkaret eller bassängen på Storsjöbadet. Knäna viker sig lätt både inåt och utåt. Det kommer INTE fundera att springa i skogen när stigarna tinar fram om inte jag får ordning på detta!

Jag tycker redan att jag märker skillnad så det motiverar att fortsätta. Idag blev det 3 varv av några superenkla styrkeövningar efter 45 minuter lugn jogg med vagnen:

  • Utfall 10 st på varje ben
  • Djupa knäböj 10 st
  • Tåhävningar 30 st

(Visited 5 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *