Hur ser min träning ut nu?

Tänk att det har gått hela 6 månader och 20 dagar sedan Stina föddes! Tiden har verkligen rusat i väg och det har på samma gång varit omtumlande och självklart. Som så många andra nyblivna föräldrar före mig har konstaterat så är det ganska snabbt som om det lilla livet alltid har funnits. Hon har en självklar plats i familjen och i vardagen nu.

När hon var 2,5 månader gammal skrev jag ett inlägg om hur jag hade kommit igång med min löpträning lite försiktigt efter graviditet och förlossning. Jag skrev då att jag inte hade bråttom utan hade en ambition om att springa med vagnen ungefär två gånger i veckan en längre tid, vilket jag också har gjort. Jag körde länge på samma runda om 5 kilometer och lände mig allt starkare i löparkroppen. Men var står jag nu?

Jo, jag tränar i princip inte alls, om vi med träning menar aktiviteter som syftar till att förbättra kondition, styrka och rörlighet. Jag kör inga maxpass överhuvudtaget. Däremot rör jag på mig varje dag, och till 90-95 % på lugn nivå med låg puls. Men i det här inlägget tänker jag att vi likställer motion med träning lite slarvigt och så ska jag försöka beskriva hur jag motionerar just nu. Det ska sägas att jag hade en ambition om att vara igång med mer regelrätt träning också vid det här laget, men det här dåliga väglaget som jag klagat så mycket på, har satt lite käppar i hjulet för det. Men nu ska jag inte klaga mer på det utan jag drar igång med längre distanspass på cykel utomhus och snabbare löppass så snart det går, helt enkelt.

Promenader och löpning är basen

Jag är föräldraledig på 75 % nu och ett litet tag till vilket innebär att jag har bra möjligheter att motionera på dagtid när Stina sover. Det gör att basen i min motion ligger i promenader och löpning med barnvagn. Jag går i princip varje dag, 30-60 minuter, och sedan så springer (läs: joggar långsamt) jag 2-3 gånger i veckan, oftast ca 6 kilometer. Nyligen har jag kommit igång med att springa ett av veckans pass på kvällstid när L är hemma med Stina så att jag kan springa utan vagnen, vilket är både skönt och jobbigt. På det passet försöker jag köra fartlek eller intervaller i syfte att få upp lite tempo.

Cykel inne och ute

Jag har cyklat alldeles för lite under vintern trots fina möjligheter att cykla inomhus, men ett gäng korta intervallpass av den här typen har det ändå blivit. Sedan har jag kört en del ute också med Stina i vagnen även om jag generellt tycker att väglaget (ännu en gång gnäll, jag vet) här utanför oss är på tok för dåligt. Det är så knöligt att jag är lite rädd om Stinas nackmuskler. Hur som helst, jag skulle vilja säga att jag har cyklat regelbundet, men det vore att ljuga. Ibland har jag cyklat två gånger i veckan men vissa veckor har det inte blivit något alls. Jag peppar mig själv med att det kommer att bli mycket mer nu så snart vägarna tinar fram. Då kommer jag att köra en del grusvägsdistans på 60-90 minuter med Stina i vagnen och så snart det tinar i skogen ska jag köra lite tuffare stigpass på 60 minuter medan Stina är med L.

Styrka, löpteknik och rörlighet

Det här är inget jag kör strukturerat men jag försöker, och blir allt bättre, på att lägga in det när det passar i vardagen. Jag har inbyggt i hjärnan att träning måste ske ombytt och liksom ”vara på riktigt” (vilket är så dumt och helt fel) och har därför lite svårt att tillvarata alla möjligheter som en föräldraledig dag faktiskt innebär. Men som exempel så gillar Stina att leka i vårt hemmagym. Vi har en färgglad, stor och mjuk matta där inne som hon gärna sitter på och leker med våra gummiband, foamrollers och annat. Då kan jag passa på att lyfta lite hantlar eller träna bålen samtidigt. Hon är rätt road av att titta på så det är perfekt på morgonen innan hennes första sovstund för dagen, då hon börjar bli lite gnällig och behöver stimulans. Det blir inte många minuter, men det blir iaf något.

Sedan brukar jag försöka lägga in några övningar löpteknik eller löpstyrka efter jag har varit ute och sprungit med vagnen, men det hinns inte alltid med beroende på hur dagen i övrigt ser ut.

När det gäller rörlighet så är det något jag verkligen behöver men inte har kommit igång med, så det blir till att sätta upp på att-göra-listan framåt!

Träningsschema?

Jag motionerar inte utifrån något schema men jag har alltid (inbyggt i ryggraden) en grundtanke om hur mina veckor ska se ut. Jag vet av erfarenhet att det är viktigt med variation för att min kropp ska må bra och vara skadefri, så som exempel så springer jag sällan två dagar i rad. Det händer ibland om jag har mycket jobb eller privata grejor, exempelvis att vi åker bort över helgen och jag vill ha mina pass gjorda innan det för att helt skippa allt förutom promenader när vi är borta. Därför tänker jag oftast löpning/cykel varannan dag och promenaderna de kommer när de kommer helt naturligt bara, de är inget jag planerar eller ens tänker på.

Förutom variation i träningsform så tänker jag också lite på det här med intensitet. Jag är i grunden en sucker för ”långt och länge”, alltså lågintensiv träning. Jag är uthållig men varken särskilt konditionsstark eller explosiv. Men som sagt, här i vinter har jag kommit igång så smått med några pass där jag får upp pulsen lite högre, och det är cykelintervallerna samt nu nyligen löppassen utan vagn. Här ligger min ambition på att det ska in 1-2 sådana korta pass per vecka här i vår, och jag är faktiskt riktigt pepp på det för en gångs skull.

Hur ser din träning/motion ut per vecka? Tränar du efter ett schema eller går du mer på känsla, precis som jag? Berätta gärna, jag är nyfiken!

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *