Intervallträning

Jag kör just nu mina intervallpass på löpband. Anledningen till det är att jag av naturen är ganska lat. Springer jag utomhus kan jag ju alltid ”fuska” och sänka farten under själva intervallen medan jag på löpbandet helt enkelt får så lova att förflytta benen i det tempo jag ställt in bandet på. På så sätt har jag bättre koll på hastigheten och att jag får ut det jag vill av passet.

Korta intervaller (som jag körde igår)

Lämpligt att köra i 0,5 – 2 min nästan så snabbt som möjligt. Pausen bör vara ca hälften av den tid som man kör själva intervallen. Jag kör ofta 1-minuters med 30s vila, eller som igår då jag körde 40s/20s. Ca 10 gånger funkar bra för mej.

Långa intervaller

Körs ofta 2 – 5 minuter. Här ska man också springa nästan så snabbt man orkar. Pulsen ska vara nära max i slutet av intervallen. I gengäld får man vila lika länge som själva intervallen. Viktigt att ta pauserna ordentligt för att orka slutföra hela passet. De första intervallerna brukar gå relativt lätt men man återhämtar sej sämre och sämre ju fler man gör. Jag har kört en del pass på 5 x 3 min med 3 minuters vila mellan, och tycker det känns ganska ok.

Kom i håg att värma upp och varva ner också! Jag brukar ta 10-15 minuters lätt jogg före och efter själva passet.

(Visited 19 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *