Mera intervaller

nöjd.se – dessutom lagom röd, suddig och svettig!

I två veckor har jag kört intervallpass av typen 10 x 40s, 10 x 30s, 20 x 15s. För att inte hjärnan ska vänja sig så hade jag i dag bestämt mig för ett annat upplägg och det märktes direkt när jag hade gjort 10 stycken att mitt huvud var inställt på vila för jösses så jobbigt det blev på den 11:e…

Intervaller kan ju verkligen varieras i det oändliga. Långa, korta, snabba. Lång vila eller kort vila. Eftersom jag i grunden är mera uthållig än explosiv springer jag som ni säkert märkt mest korta intervaller för att få lite fart i benen. Jag behöver förbättra min snabbhet. Dock tror jag säkert att jag skulle kunna få bra resultat om jag bytte ut korta intervaller mot långa, typ 1000-meters, nån gång då och då, men jag måste erkänna att jag slarvar med det.

Dagens upplägg:

Uppvärmning 10 minuter löpbandspromenad plus 1 tabata (4 minuter) i 4:30-tempo

Intervaller 20 x 40 sekunder (4:00)
med 20 sekunder ståvila mellan varje intervall

Nedvarvning 1 tabata (4:30-tempo) plus 5 minuter löpbandsprom

(Visited 10 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *