Min träningsplan för marathon del 3

Då har vi kommit fram till den tredje perioden i min träning inför marathon. Träningen kommer att se ut ungefär som tidigare. Det jag dock kommer att göra annorlunda är att jag kommer att fokusera på att få till ett riktigt långt pass, ca 3 mil, medan övriga kan få vara kring 2 mil. Däremot kommer jag även på återhämtningsveckan springa lite längre än jag brukar ha gjort på dessa veckor tidigare, eftersom jag vill hålla liv i långpass-på-långfredags-traditionen. Det är en tur på ca 19 kilometer.

Som vanligt är det helt ok att frångå planen om livet kommer emellan. Träningsglädje är viktigt för mig och finns den inte i löpningen så får jag hitta på mer annat. Jag kompletterar ju som ni vet löpningen med framförallt styrketräning 2-3 gånger i veckan i dagsläget.

Vecka 10, 4-10 mars: 3-4 pass löpning
1. Långpass 21km (snigeltempo)
2. Distans 8-10km (5:30-6:00)
3. 2-minutersintervaller (4:30)
4. Backintervaller

Vecka 11, 11-17 mars: 3-4 pass löpning
1. Långpass 21-30km (snigeltempo)
2. Distans 8-10km (5:30-6:00)
3. Backintervaller
4. Korta intervaller (3:30-3:50)

Vecka 12, 18-24 mars: 4 pass löpning
1. Långpass 21-30km (snigeltempo)
2. Distans 8-10km (5:30-6:00)
3. Pyramidintervaller x 3, 1+2+3+2+1, 1 min vila (4:30)
4. Backintervaller

Vecka 13, 25-31 mars: Återhämtningsvecka (påsk) 3 pass löpning
1. Långfredagslångpass 19km (snigeltempo)
2. Distans 6-8km (5:30-6:00)
3. Distans 3-5 kilometer (5:45-6:15)

(Visited 4 times, 1 visits today)

3 Comments

  1. Anonym 4 mars, 2013 at 07:47

    Det är så kul att följa din träning till maran, Sara. Jag springer ju också en hel del även om jag kommer börja med mitt "maran/halvmaran"program lite senare i vår och åker med längd nu så är det fantastiskt bra inspiration!

    Reply
  2. Lena 4 mars, 2013 at 15:51

    Alltså det här med snigeltempo. Jag försöker verkligen springa långsamt man kan fan inte. Det är som att det långsammaste hjärnan tillåter kroppen att springa är pace 6. Så det är någonting jag verkligen försöker träna på i vår.

    Hur långsamt är ditt snigeltempo när du kör de där längre distanserna? och har du nå bra tips på hur man slutar känna sig som en snigel? Haha =)

    Jag tänker att det måste ju gå att lura hjärnan lite.

    Och tack för all inspo din blogg ger!

    Reply
  3. Sara Borg 5 mars, 2013 at 20:08

    Haha, va kul att bloggen uppskattas! Det här med snigel är faktiskt ganska svårt, men jag har några mer eller mindre fåniga knep. Jag skriver ett eget inlägg om det Lena 🙂

    Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *