Dagens lunch och lunchblogginlägg

Min matlåda idag innehåller en riktigt smarrig lunch, men maträtten gör sig inte så bra på bild, så därför besparar jag er en sån… 😉

Dagens rätt är köttfärssås med kokt (strimlad) vitkål och riven ost! Har du inte testat kokt vitkål så blir det dagens tips från mig. Det är riktigt gott och dessutom en bra ersättare till den som inte fixar att äta pasta (glutenallergiker och lowcarbare t.ex.). Pasta innehåller ju heller inte så mycket vitaminer så att byta ut den ibland även om man inte har några problem är inte helt fel. Ett annat altnativ är att blanda eller köra varannan gång!
Vitkål innehåller (mängd i förhållande till rekommenderar dagligt intag) främst vitamin C och K. Vitamin C är som de flesta vet bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektioner samt fungerar antiinflammatoriskt. Vitamin K är viktigt för benbildning, immunsystem och blodkärlen. Brist på vitamin K hos äldre kan leda till benskörhet och åderbrock.
Att öka mängden grönsaker i kosten är såklart alltid bra, men kanske extra viktigt nu i höst, när många drabbas av förkylningar. Vitkål är inte bara gott och vitaminrikt utan dessutom billigt.
(Visited 7 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *