Begränsningar

Jag, som nu försöker leva efter devisen gör-om-gör-rätt, behöver jobba med mina begränsningar. I stället för att som jag tidigare gjort, försökt ignorera mina svagheter och låta bli att göra övningar min kropp inte riktigt klarar av, så är det nu hög tid för förändring!
Nu blir det mer jobb på mattan, än någon gång tidigare. Jag behöver fortsätta med min bålträning

Precis som under hösten så ska jag köra vidare på bålträning och rörlighetsprogrammet. Det innebär minst två gånger i veckan med olika styrkeövningar för hela bålen, för att bli stark inifrån och ut. Rörligheten ska jag helst jobba med 6 dagar i veckan. Jag är inte lika sträng med mig själv där, vad gäller att köra hela programmet varje dag, utan jag kan känna efter var behoven är som störst och fokusera på det om jag har tight med tid.
Höftlyft, här i mitt högsta läge. Som ni ser klarar jag inte av att komma hela vägen upp som jag borde. En begränsning i både rörlighet och styrka, som resulterar i ett sittande löpsteg

Efter en höst där jag fokuserat på att få tillbaka normal rörlighet i hela kroppen, och stärka upp bålen, så är jag nu framme vid att verkligen ta itu med min kanske största svaghet. Det handlar alltså om höften. Rörligheten är vid tester helt okej, men mitt rörelsemönster är fortfarande nästan lika knas som tidigare. Det beror på att jag inte lyckats få kroppen att fatta att den faktiskt KAN fungera annorlunda. Främst för att jag är svag i musklerna som ska skjuta fram höften, och det ska jag ta tag i nu!
På min träningsplan står höftlyft, marklyft, utfall och rygglyft. Jag fokuserar på lättare vikter, åtminstone till en början, för att säkerställa att jag hittar tekniken och verkligen aktiverar rätt muskler. Inledningsvis handlar det mest om att ”få kontakt” och koppla ihop knopp och kropp.

(Visited 18 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *