Söndagsstretch för en stel kropp

Goooood morgon!  Jag har haft en supermysig morgon då vi båda här hemma vaknade utvilade strax före halv åtta. Trots att vi låg kvar en stund så hade vi ändå ätit en rejäl frukost i lugn och ro och var klara för dagens göromål vid 9-tiden. Så himla sköönt! Sambon drog i väg och själv plockade jag fram mattan för att ge min kropp lite kärlek. Rygg och höfter kändes rejält stela i morse och jag hade svårare än vanligt att komma ur sängen. Lite trögt är det alltid för mig (jag har kotförskjutning i ländryggen) innan kotorna har ”trillat i rätt läge”, men då jag är extra stel är det ännu bökigare. Efter en 20-30 minuter på mattan är känslan i kroppen att den är som ny. Då kan jag stå och gå utan bekymmer
Appropå det fyllde jag 20 år i fredags. 20 år med en kropp som har hyffsat normal funktion i varje fall. Det var nämligen den 17 januari 1994 som jag opererades för min kotförskjutning, som då var så allvarlig att kotorna var på väg att glida av. Idag ligger de inte rätt, men skillnaden mot då är gigantiskt. Det vore lite kul att få tag på röntgenbilder så skulle jag kunna visa.
Jag kör inte rörlighet och stretch varje dag längre, som jag gjorde under hösten, men minst fyra gånger i veckan, och i stort sett alltid efter ett träningspass. Om det inte är väldigt tidspressat för då kan jag omprioritera och lägga in extra en annan dag. Här kommer några exempel som hjälper mig att bli mjukare och fungera normalt. Det som är häftigt är att jag sen i höstas lär mig mer och mer om min kropp och känner av inskränkningar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag försöker också lösa det jag märker av, i stället för att som jag gjort i hela mitt liv, blunda för det jag känt och undvika rörelser där jag tvingas möta mina begränsningar.
Min ”nyckelövning” för att lossa höften. Har jag bara tid med en enda övning så är det den här jag gör
I och med att jag fått kontakt med musklerna på baksidan på ett annat sätt än tidigare, så får låret jobba mer. Därför förtjänar även det lite töj
Utåtrotatorerna, framförallt på högersidan kan dra ihop sig ordentligt på mig. Det syns tydligt att min högerfot kan peka ordentligt utåt när jag går, då jag har en dålig dag
Vaderna har fått kämpa på ordentligt sen i höstas, då jag började jobba med ett mer aktivt löpsteg. Jag har sluppit träningsvärk de senaste veckorna, men fredagens löpbandspass i nya skor känns av idag
Framsida lår är min andra ”nyckelövning”. Jag är otroligt kort i musklerna och behöver lägga extra tid på det här området

Stelheten i ländryggen jobbar jag bort med hjälp av rotationsövningar. Vissa dagar kan jag vrida ned underkroppen motgolvet, medan det andra dagar tar stopp så här högt upp…
(Visited 15 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *