Älskade skivstång

I morse vaknade jag med an skön träningsvärk i rygg, rumpa och ben. Jag ser framför mig att värken kommer att öka i intensitet under dagen. Min träningsvecka har varit extremt lugn. Jag tränade absolut ingenting på fem dagar. Jag har min vardagsmotion med cykelpendling till och från jobbet, men mer än så har det inte varit. Förrän igår. Jag startade dagen med mitt skivstångspass som jag har kört i några veckor nu. Jag varvar övningar med skivstång med lite annat, och syftet är att hjälpa mig aktivera de muskler som jag behöver ha bättre kontroll över i min löpning. Det handlar om stabilitet i hela kroppen samt ökad kontakt med rumpa, baksida lår och skulderbladen. Jag tränar med förhållandevis lätta vikter, 3 set med 10 repetitioner, för att verkligen hitta tekniken, men igår ökade jag vikterna på stången rakt av med 5 kilo i alla övningar mot förra veckan.

Mina fasta övningar som följer med varje vecka är marklyft, rodd, axelpress, utfall (gör jag ofta bara med kroppsvikt), tricepspressar i kabelkross, latsdrag och vadpress. Utöver det slänger jag in några fler övningar om jag är sugen. Igår körde jag höga kliv med knäuppdrag upp på en box. En övning som jag hoppas ska hjälpa mig att komma upp med höften i löpningen också.

Box för höga kliv går bra att sitta på också…

(Visited 13 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *