VINTERTRÄNINGSLISTAN

När jag var på semestern så florerade den här listan i bloggvärlden men jag tyckte (av förklarliga skäl?) att vinterträning kändes ganska avlägset just då så jag lät lista ligga till sig lite. Men nu, hemma i Sverige igen, så är det alltså dags, här kommer min variant!

Den här träningen längtar jag efter just nu
Längdskidor. Att åka klassiskt faktiskt, hör och häpna. Sedan jag köpte mina första riktiga skejtskidor 2002 så har jag inte haft några klassiska skidor. Nu har jag av någon anledning fått för mig att det är i vinter jag ska börja åka. Vi får väl se hur det blir med det. En annan sak jag på allvar längtar efter är att kunna springa igen. Eller mysjogga rättare sagt. Jag ser framför mig hur jag tassar fram, det snöar lätt ute och det är mörkt. Jag lyssnar på en spännande ljudbok men hör knarret av mina fötter mot den snöklädda marken.

…men det här står mig upp i halsen
Jag kan bli ledsen på riktigt när jag ser, hör eller läser om helt vanliga människor som förknippar sin träning med ångest. Som tränar för att de tror att de måste, för att de ätit en bulle eller känner en press från andra eller sig själv. Jag har sagt det förut men jag säger det gärna igen. För oss som är motionärer så tycker jag att träningen till största delen ska vara positiv, lust- och glädjefylld. Självklart är det okej att köra hårt ibland och tävla och då är lite ont i magen (av nervositet) helt naturligt. Men när varje träningspass är kopplat till krav, press eller liknande, då tycker jag att nivån är fel.

Det här träningsplagget är min favorit just nu
Oj! Det var en svår fråga faktiskt. Men jag tror att jag får svara en gammal klassiker. Jag har NIKE-tights som har hängt med i många år nu, två par svarta av samma modell, som alltid funkar. Jag har dem till löpning, längskidåkning och till cykling. Till och med hemma som mjukisar när jag är ledig. De tvättas flitigt men trots detta så är de inte nämnvärt slitna. Jag har ramlat i dem massor av gånger på cykel men har bara lyckats slå upp ett litet hål på det ena paret, alldeles vid högra knät.

Det här skulle jag verkligen behöva träna mer
Bålstyrka… Det har ni hört förut va?

Den här känner jag mig stark i/på
Jag är stark mentalt. Oftast. Vissa dagar känner jag mig oövervinnerlig. Med sedan kommer PMS:en och då ramlar en ju ner på jorden och ibland under ytan totalt förstås. Men sådant är livet. Det går upp och det går ner. Att har förståelse för och en tillit till det är också en styrka. Den har jag.

Just nu stör jag mig på det här i träningsväg
Att hälsenehelvetet ännu inte riktigt är över, även om jag nu faktiskt har kunnat börjat gogga lite längre. Tror att jag totalt kanske är uppe i 1 kilometer jogg totalt på 5 kilometer promenad. Så det går sakta men säkert framåt.

En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer gå över är
Ja, alltså jag hänger nog inte riktigt med på vad som är trendigt just nu, så den här frågan kan jag inte svara på.

Det här har jag en tendens att prioritera bort
Styrketräning… Den har ni också hört förut va? Och att gå. Men just nu är jag rätt duktig med mina promenader om jag får säga det själv, vilket jag får eftersom det är min blogg.

Jag står inte ut med
Jag har nog en bra tolerensnivå för jag kommer inte på något sådär på rak arm.

Skulle jag bara få träna en sak i resten av mitt liv så skulle det vara
Löpning. Finns det någon bättre mental avkoppling?

Det allra tråkigaste med att träna är
Att ta sig ut när en är trött och soffan lockar. Fast det går ju över direkt när man kommit över tröskeln.

Kommande vecka lovar jag mig själv att
Promenera. Gogga. Styrketräna. Yoga. Och kramas. Det är viktigt.

Hur ser din lista ut?

(Visited 13 times, 1 visits today)

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *