MÅNDAG MED TRÄNINGSVÄRK

Om du följer mig på instagram så såg du att jag var på gymmet igår eftermiddag. Det var första gången på väldigt länge som jag hade ro i kropp och knopp att träna igenom hela kroppen i lugn och ro, ingen stress, och dessutom stretcha ordentligt efteråt. Tack värsta bästa stressfria söndagen för det! Mina träningspass annars är numera ofta korta, 20-30 minuter i gymmet eller en gågg på 30-45 minuter. Planen när jag gick dit var att mosa benen ganska ordentligt och allt gick först enligt plan. Marklyft, benspark och liggande bencurl gick som det skulle. Sedan skulle jag varva med några set utfallsgång utan några vikter, alltså bara med kroppen som belastning. Då knäppte det till i baksidan på vänster, troligen en mindre bristning, som gjorde att jag fick skippa de sista benövningarna. Det var inget allvarligt men vid tyngre belastning kändes det tydligt att allt inte var som det skulle, så bättre att avbryta för snabb läkning.

Då gick jag över till att köra överkropp också, vilket från början inte alls var tanken. ”Bara en övning till” tänkte jag hela tiden tills dess att jag knappt orkade lyfta armarna längre. Det var en superskön känsla att träna sig trött. Det var såååå länge sedan! Att jag dessutom kunde sitta i lugn och ro och stretcha ut efteråt, utan att behöva hasta vidare till jobb eller något privat, det var som pricken över i:et. Känslan av totalt välbefinnande efteråt tar jag med mig in i den här veckan.

Idag har jag en begynnande träningsvärk både här och där, särskilt i benen och rumpan än så länge. Att jag fick hoppa över några benövningar på grund av den lilla känningen, det var nog inte helt fel såhär med facit i hand. Nu är jag toktaggad på mera styrketräning, men först tar jag en vilodag.

Ska du styrketräna något den här veckan och i så fall vad kör du för upplägg? Kommentera gärna så att jag kan inspireras!


(Visited 16 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Helena Enqvist 7 december, 2015 at 21:57

    Jag ska…försöka få ett pass den här veckan. Jag kör mest cirkelform, bål, rygg och lite armhävningar. Har smugit i gång med marklyft och det funkar för ryggen än så länge.

    Reply
    1. Sara Borg 8 december, 2015 at 10:40

      Ja, det är lurigt med ryggen. En får försöka känna sig för tänker jag. Jag kör marklyft numera fast med ganska lätta vikter. Hemma använder jag en 20 kg kettlebells. Jag tycker att det fungerar ganska bra. För min del är det värre med knäböj. Jag har ju en gammal ryggskada som spökar lite och det känns av när jag får trycket uppifrån. Däremot att sitta i en maskin och köra sittande benpress fungerar bättre.

      Tack för påminnelsen om armhävningar. Jag har undvikit den övningen länge nog eftersom jag inte vill bli påmind om att jag förmodligen är ganska svag där… haha. Lovar att göra 3 set och så många repetitioner som jag orkar av dessa superba armhävningar en dag den här veckan!

      Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *