Kom igång med långpass; 3 punkter som gör att du springer längre än du trodde att du kunde!

”Jag skulle såg gärna vilja kunna springa långt, men det går bara inte!”

Det är en kommentar som jag har fått flera gånger under de senaste veckorna då det har blivit känt bland kollegorna att jag har anmält mig till ett halvmaraton. Många upplever att det är otroligt svårt att komma över sin egen tröskel vad gäller hur lång distans en kan klara av att springa.

Här kommer 3 viktiga punkter som kan vara avgörande när du ska vänja dig vid att springa lite längre!

1. Bestäm distans innan du ger dig ut!
Det här är viktigt. Jag tror ibland själv att det ska fungera att springa min vanliga runda och så ska jag lägga på en extra sväng efteråt. Det funkar (typ) aldrig. Visst har det hänt att jag fått feeling på en runda och springit längre än planerat, men om jag ska vara helt ärlig mot mig själv så är det högst ett par gånger per år. Såklart känner jag mig nästan alltid trött när jag sprungit min korta runda och mentalt blir det en jättegrej att försöka peppa mig själv att fortsätta fastän jag är tillbaka hemma. Istället är grejen att bestämma på förhand hur långt en ska. Antingen att välja en runda eller att få skjuts till en plats och sedan springa hem. Som exempel, om du klarar av att springa/jogga i 5 km utan att behöva gå, så kan du välja 7,5 km för ditt första långa pass med upplägg enligt nedanstående.
2. Dela upp löpsträckan
Om du kan springa i 5 km utan att behöva gå så är jag övertygad om att du klarar 7,5 km med några korta gåpauser. Jag brukar dela upp mina långa pass i exempelvis 10- eller 15-minutare och ställa in en timer som piper när den tiden har gått. Då går jag raskt i 1 minut (aldrig mer än förutbestämt för vips blir det mentalt jobbigt då). Sedan springer jag igen. Mentalt tänker jag bara fram till nästa gåpaus. För en som orkar springa i 5 km på 30-40 min så är det väldigt kort att bara behöva springa i 10 minuter i sträck. Det här gör att det känns plättlätt i skallen!
3. Spring långsamt. På riktigt långsamt!
Om du springer/joggar/tassar 5 kilometer och brukar vara trött när du är klar så är jag säker på att du skulle kunna springa långsammare om du verkligen försökte. Många har sitt tempo och kan behöva öva lite på det här. Tänk att du är en snigel eller att du ska tassa fram väldigt försiktigt, det ska kännas fånigt jämfört med ditt vanliga tempo.
Med risk för att låta som en kvällstidning, men följer du de här tre råden törs jag nästan lova dig att du kommer att ta dig längre än förr i dina löparskor. Självklart är det precis såhär jag själv gör nu (och tidigare när jag mara-tränade) för att ta mig upp i distans igen på ett skonsamt sätt som förhoppningsvis ska hålla mig skadefri. Lycka till!
Nöjd och glad efter årets första ”långa” pass
(Visited 16 times, 1 visits today)

1 Comment

  1. Pingback: En liten söndagssummering… igen – Sara Borg

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *